Hvis Ole Birk Olesen var overborgmester, ville han ændre særligt én ting: »I dag får københavnerne kastet en beboerlicens i nakken for helt ned til 205 kroner om året«

Mit København: Det skal være dyrere for københavnerne at parkere deres bil ved hjemmeadressen, mener Ole Birk Olesen (LA), som er nyvalgt medlem af Borgerrepræsentationen. Selv bor han et stenkast fra Christiansborg, elsker havnen, er mindre begejstret for opera og mener, at vi skal stoppe med at skælde ud på byens nye kvarterer.

 
Ole Birk Olesen MF for Liberal Alliance fortæller om sit forhold til Københavns havn. Video: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvilket sted i København holder du mest af?
»Havnen. Jeg bor i nærheden, og de fleste af mine gåture foregår ved havneløbet på strækningen mellem Inderhavnsbroen og Lille Langebro. Selvom jeg godt kan lide naturen og alle dage har studeret fugle, så keder jeg mig efter tre kvarters gåtur ude af byen. Det gør jeg aldrig, når jeg går inde i København. Der er altid så meget at kigge på. Der er mennesker, aktiviteter og byggerier, og haven er et af de steder, hvor der foregår mest.«

Hvordan vil du beskrive Københavns udvikling i den tid, du har boet i byen?
»Der er jo sket en eksplosiv udvikling siden 1997, hvor jeg flyttede hertil. Kvartererne er blevet bundet sammen på en helt ny måde af metroen. Det er også blevet meget populært at bo i København, og det har medført en masse godt for den her by. Det har givet grundlag for, at her kan være flere restauranter, butikker, flere cafeer og kulturoplevelser. Samtidig er der skabt nyt byggeri, som gør, at folk faktisk har et sted at bo. Jeg ved godt, at der er nogle, som ikke synes, at de nye kvarterer er lige så charmerende som de gamle.

Arkitektur er smag og behag, og jeg holder selv af at gå rundt inde i det gamle København, hvor der er gesimser og udsmykninger på facaderne, men jeg har svært ved at forestille mig, at man skulle bygge sådan i 2021. De nye kvarterer er venlige, og de folk, der er flyttet ind, er fornuftige mennesker, der går på arbejde og sender deres børn i seng inden klokken 21, så de ikke render rundt på gader og stræder og laver ballade. Jeg synes i det hele taget, vi skal lade være med at begræde, at vi har fået nye byområder og nye indbyggere, der tillader, at København kan blive en større og mere spændende by.«

Lille Langebro ligger på Ole Birk Olesens rute rundt i havnen, hvor han lufter sig selv og hunden og nyder, at der sker en masse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Hvad mangler København for at blive verdens bedste by?
»Havnen kunne godt udnyttes endnu bedre. Kunne der foregå mere på vandet? Og er der noget af det, der foregår i dag, som vi måske med fordel kunne undvære for til gengæld at få plads til noget andet, som er bedre? Har vi stadig behov for, at der sejler store, gule havnebusser rundt inde i havnen, efter at vi har fået alle cykelbroerne hen over havneløbet? Så vidt jeg kan bedømme, servicerer de mest turister til en billig penge, mens de tager plads fra badezoner og andre aktiviteter, der kan foregå i havnen. Jeg drømmer blandt andet om et stort koncertsted mellem BLOX og Den Sorte Diamant ude langs havnekajen.«

Færdiggør sætningen: Hvis jeg var overborgmester, ville jeg …
»Holde et møde på rådhuset, hvor vi fik løst Københavns parkeringsproblemer. Det kræver ikke mere end en halv time. I dag får københavnerne kastet en beboerlicens i nakken for helt ned til 205 kroner om året, hvis de har en elbil. Så er der to andre satser, én på cirka 2000 kroner og én på cirka 4000 kroner. Men en elbil fylder det samme som en almindelig bil, og de, der udleder lidt mindre CO₂ og koster 2000 kroner, fylder det samme som dem, der udleder lidt mere. Jeg mener, at det skal koste det samme for alle. For eksempel 4000 kroner.

Det ville måske betyde, at en del siger »narh - så har vi måske ikke behov for at have en bil holdende, som vi bruger hver tredje weekend, når vi skal i sommerhus. Så vil vi hellere benytte en delebil i de situationer«. Vi er jo flere og flere, der vælger at købe en elbil, så problemet bliver kun større med de nuværende priser. Jeg synes i det hele taget, at vi skal føre parkeringspolitik for sig og klimapolitik for sig. Jeg er helt med på at stille krav til, hvilke biler der må køre ind i København, med det skal vi regulere gennem miljø- og klimapolitikken.«

Ole Birk Olesen mener, at en del af Københavns parkeringsudfordringer kunne løses ved at sætte beboerlicensen op, så alle betaler det samme høje beløb. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Hvor går du ud i København - når du skal spise? Eller hvis du bare skal have en drink (eller flere)?
»Der kommer hele tiden nye steder til, og der er så meget, jeg ikke har prøvet før, så det der med at vende tilbage til det samme sted når jeg sjældent til. Bar'Vin i Skindergade er en undtagelse. Her kan man drikke mange gode vine på glas frem for at skulle bestille en hel flaske. Hvis det ikke lige falder i ens smag, tager man et andet glas næste gang. Det kan jo godt være, at der er flere glas, der skal drikkes.«

Hvilke steder/bygninger ville du vise en udenlandsk gæst?
»Christinsborg. Særligt publikumslogerne, som ligger op ad Folketingssalen, er en stor oplevelse. Når du står og kigger ud over salen med alle egetræsmøblerne og de grønne stofbetrukne stole, får du den her århundreder gamle stemning af dansk parlamentarisme. Jeg ville også tage dem med en tur rundt om havneløbet, og så skulle de opleve kontrasten mellem det nye byggeri ved havnen og det gamle i middelalderbyen – ikke mindst i Magstræde. Her har du en smal gade med huse fra 1700-tallet, som ender på Gammel Strand med udsigt til Thorvaldsens Museum og byens tårne.«

Hvad ville du undgå at vise?
»Ikke noget. En by har altid sine steder, hvor der er lidt mere snusket, og hvor der er plads til lidt mere prollet liv end det, man gerne vil vise frem i turistbrochurerne. Jeg ved godt, at der er mange, der skælder ud over begyndelsen af Strøget fra Rådhuspladsen og ned mod Gammeltorv og Nytorv, og det er heller ikke et sted, jeg decideret holder af at komme, men du kan jo ikke have en by uden sådan nogle steder. Der vil altid være områder, som folk, der mener, at de har bedre smag end andre, ikke synes om, men hele byen kan ikke bestå af folk, der har læst design og elsker økologisk tøj.«

»Jeg går ofte ture langs havnen. Dels fordi jeg kan lide det, og dels fordi vi har en hund i familien,« siger Ole Birk Olesen, der bor mellem BLOX og Langebro med udsigt til både det nye og det gamle København.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Hvad skal københavnerne blive bedre til?
»Erkende, at København er eller er på vej til at blive en storby, og at man derfor er nødt til at give plads – særligt i metroen. Her er alt for ofte nogle, som tror, at når de er kommet inden for døren, kan de bare stoppe op, selv om der er masser af plads længere inde i vognen, mens de på perronen ikke kan komme ind. Det kan vi blive bedre til.«

Hvad er Københavns oversete åndehul?
»Hotellernes tagterrasser. Du behøver ikke være gæst for at at bruge dem, du kan bare gå derop og købe en kop kaffe eller en kølig drink. I mit lokalområde har vi Hotel Danmark, hvor du nærmest sidder på højde med rådhustårnet og hører det spille hvert kvarter, hvilket jeg synes er en stor oplevelse. Hotelkæden Guldsmeden har også nogle gode terrasser, for eksempel Manon Les Suites, i Gyldenløvesgade, nede ved søerne. Der er et fornemt restaurantmiljø, og noget af det foregår udendørs. Det samme gælder Babette, som ligger ved Kastellet.«

Ole Birk Olesen er ikke en af dem, der kritiserer Københavns nye byggerier og kvarterer. »De bidrager til, at København kan blive en by med flere oplevelser til folk, fordi der er et befolkningsgrundlag til at understøtte det,« siger han. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Hvilken københavnsk kulturinstitution besøger du oftest?
»Biograferne. Film har altid sagt mig sådan cirka 100 gange mere end teater og opera. Men de største kulturelle attraktioner er ikke nogle, man skal betale éntre til. Det er byen i sig selv. Al den aktivitet, der kan skabes, hvor folk bor og oplever. De  synes jeg i høj grad vi oplevede i den forgangne sommer, efter at vi var kommet ud af vores coronafængsel, og byen var fyldt med studenter og fodboldfolk, som holdt fest overalt.«

– og aldrig?
»Det må være Operaen. Jeg var på et tidspunkt til en ellers ret publikumsvenlig forestilling med tre små Puccini-operaer. Da den første var overstået, var jeg nærmest desperat. At være til opera er det, moderne, unge mennesker kalder at have en acquired taste. Du skal enten være oplært eller have et meget stort ønske om at lære det, så du presser dig selv, og til sidst sætter du pris på det. Lidt som man kan have det med kaffe, øl eller østers i starten. At du vil det her. Derfor gør du det igen og igen. Jeg ikke presset mig selv nok, når det kommer til opera. Til gengæld går det glimrende med både kaffe, øl og østers.«

Hvis du skulle købe en ny lejlighed, hvor skulle den så ligge?
»Der er mange kvarterer i Indre København, som er enormt interessante. For eksempel Frederiksstaden. Selvom indretningen og stilen i de nye lejligheder på Papirøen nok ikke lige er mig, og jeg heller ikke har penge nok til at købe en af de lejligheder, kan jeg også godt lide tanken om at bo helt ud til havnen med det miljø, der kommer til at være nedenfor. Jeg kan i det hele taget godt ærgre mig lidt over, at man ikke kan bo flere steder på én gang, men nu bor vi et dejligt sted, så jeg tænker, at vi bliver her i 20 år endnu.«