Havnen skal stadig være for alle. Men den skal være mere sikker, siger politikerne

Der sker for mange ulykker i Københavns Havn, mener byens politikere, der blandt andet foreslår at rykke flere af havnebussernes stoppesteder, så de bløde trafikanter ikke forvilder sig ind, hvor de ikke skal være.

Trafikken i Københavns Havn er steget de seneste år, og det kan være udfordrende for sikkerheden. Det har fået byens politikere til at kræve handling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De fleste er enige om, at Københavns Havn skal være for alle københavnere. Men når både kajakroere, turbåde, havnebusser, tømmerflåder og svømmere skal finde deres pladser, kan der opstå farlige situationer. Nu har Borgerrepræsentationen i enighed vedtaget et forslag om, at sikkerheden skal styrkes.

»Mange københavnere kender desværre ikke færdselsreglerne i havnen, og der sker tilsyneladende kun begrænset håndhævelse af reglerne. Det bringer manges liv og førlighed i fare,« siger medlem af Teknik- og Miljøudvalget for Det Konservative Folkeparti Jakob Næsager, som har stillet forslaget.

Jakob Næsager (K)

»Det er også nødvendigt at se på, om den fysiske indretning af havnen skal ændres nu, hvor så mange bruger vandet.«


Det betyder, at kommunen sammen med henholdsvis By & Havn og Københavns Politi skal drøfte, hvordan københavnerne får bedre overblik over reglerne, når de færdes til søs i havnen, og hvordan disse regler overholdes. Desuden skal havnebusserne, turbådene, sejlklubberne, ro- og kajakklubberne og bådudlejerne være med til at drøfte nye tiltag, der kan gøre det mere sikkert at færdes i havnen, står der i forslaget.

»Vi vil gerne have en åben havn for alle, men det er vigtigt, at vi har fokus på sikkerheden, og at brugerne af havnen bliver en del af løsningen. Blandt andet ved at de får den information, de skal have,« siger Mette Annelie Rasmussen (R).

Nærved-ulykker

Der er allerede sat en række tiltag i værk. I højsæsonen sejler såkaldte havneværter rundt og guider brugerne af havnen. Hertil kommer et »Sikker Havn«-udvalg, hvor politi, beredskabsstyrelse og Københavns Kommune er repræsenteret, og hvor de løbende diskuterer de udfordringer, der er.

Sidste år fik havnebusserne desuden mulighed for at indberette såkaldte nærved-ulykker. Det vil sige hændelser, hvor havnebusserne eksempelvis oplever, at badegæster svømmer i vejen ved stoppestederne. Den første måned var der 123 registrerede hændelser, skrev dr.dk dengang.

Det er netop den slags episoder, man vil prøve at bremse. Derfor foreslår politikerne også, at man ser på muligheden af at flytte nogle af stoppestederne, så de bløde trafikanter ikke forvilder sig hen i nærheden af busserne.

»Reglerne skal gøres meget tydeligere. Det er også nødvendigt at se på, om den fysiske indretning af havnen skal ændres nu, hvor så mange bruger vandet,« siger Jakob Næsager.

Haakon Bertelsen, head of quality hos Canal Tours

»Mange af de små fartøjer har ikke en sømandsmæssig tilgang til tingene. De har ikke erfaring på samme måde, som vores kaptajner har.«


Mangler erfaring

Også hos Canal Tours, som fragter turister rundt i havnen, oplever man udfordringerne med stigende trafik, fortæller head of quality Haakon Bertelsen.

»Det er positivt, at så mange kan bruge havnen, og der er gjort meget for sikkerheden. Men der er stadig et stykke vej, hvilket ikke er underligt, nu udviklingen er gået så hurtigt,« siger Haakon Bertelsen, som blandt andet oplever, at mange brugere af havnen ikke har de forudsætninger, der skal til for at færdes på vandet.

De senere år er der kommer flere såkaldt bløde trafikanter i Københavns Havn – som her et flydende badekar med opvarmet vand. Nu vil politikerne gøre det mere sikkert at færdes i havnen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares.

»Mange af de små fartøjer har ikke en sømandsmæssig tilgang til tingene. De har ikke erfaring på samme måde, som vores kaptajner har. De sejler lidt på kryds og tværs. Samtidig er der kommet en del unge mennesker, der hopper i vandet,« siger Haakon Bertelsen. Han så gerne en form for ensretning i havnen.

»Det kunne ske ved at sætte bøjer fra Sydhavn til Nordhavn, så man tydeligt kan se, at man skal sejle i styrbordssiden. Det ville betyde væsentligt færre ulykker,« siger han.

Per Schulze, udviklingschef i By & Havn

»Vi ved godt, at bøder alene ikke hjælper, men det sender alligevel et signal.«


Tiltag på vej

Hos By & Havn er der en række tiltag på vej, fortæller udviklingschef Per Schulze. For eksempel er havnereglementet ved at blive opdateret, så politiet får flere beføjelser til at give bøder.

»Vi ved godt, at bøder alene ikke hjælper, men det sender alligevel et signal. Det er netop adfærdsændringer, der skal til, og det tager tid. Det må vi også tage med i ligningen. For vi kan ikke stå alle steder og holde øje med, om folk gør, som de skal,« siger han.

Herudover arbejder By & Havn på en analyse af trafikken i havnen, som formodentligt skal munde ud i, at trafikanterne deles op i nogle zoner, så de i mindre grad skal krydse hinanden. Og så skal der gøres ekstra ud af skiltningen.

»Der har været en uklar skiltepolitik, men vi har en plan, som vi håber, vi kan sætte i gang i starten af det nye år. Det bliver mere tydeligt både fra vand- og landsiden, hvor man må bade. Det får forhåbentlig nogle til at afholde sig fra at være steder, de ikke skal være,« siger Per Schulze.

Til spørgsmålet om havnebussernes stoppesteder, siger han:

»Af de 42 kilometer bolværk i havnen ejer By & Havn kun 17 kilometer. Der er med andre ord rigtig mange private grundejere eller kommunale, som skal tages i ed, men det kan godt være, at man skal genbesøge nogle af stoppestederne. Vi er indstillet på at hjælpe, hvis det er på vores areal.«