Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Hvis man på forhånd havde været i tvivl om, hvilken version af The Flaming Lips, der ville dukke op på Heartland Festival, kom svaret prompte. I en regn af konfetti og store kulørte balloner sparkede Oklahoma-bandet deres sene aftenkoncert på Lowland-scenen i gang med en af deres helt store signatursange, »Race For The Prize«.
Det var i alle henseender den imødekommende, farveladeglade og publikums-pleasende version af The Flaming Lips, der var kommet forbi. For at øse af kærligheden og åbne en fluorescerende portal ud af normaliteten med deres syrepop og spektakulære sceneshow. Og som sådan realiserede de det, som performancekunstner Marina Abramovic og billedkunstner Tal R kun kunne snik-snakke om under deres talk tidligere på aftenen.
Sangene var mere eller minde en greatest hits-parade af alle de store sange fra hovedværkerne »The Soft Bulletin« (1999) og »Yoshimi Battles The Pink Robots« (2002). Og tak for det. Her smeltede bandet bedre end nogensinde deres udflippede og eksperimenterende tendenser ned i nogle former og lyde, der rakte ud mod os, i stedet for ind i dem selv. Kosmiske kærlighedskrammere frem for hjernesmeltende bad trips og paranoia.
I front stod som vanlig Wayne Coyne som en psykedelisk ceremonimester. Omgivet af dansende fantasidyr, under en oppustelig regnbue, på skuldrene af en mand i gorilla-dragt med et slør af fluorescerende lysdioder og - som så mange gange før - dansende ud over publikum inde i en overdimensioneret badebold.
Og ja, gu’ var det både gøglet og til den fjollede side. Men også berusende og afsindigt opløftende i mødet med musikken, der med evigt talentfulde Steven Drozd som dirigent aldrig blev reduceret til at spille andenviolin. Men det er også svært at gå galt i byen med et set, der rummede en perlerække af store sange som »Waitin’ For A Superman«, »What Is The Light?«, et syreskudt cover af Bowies »Space Oddity« og ikke mindst bandets egen stjernestund, »Do You Realize?«.
Det var stort og smukt og noget, der for alvor gav vinger til Heartlands latente hippiedrømme.
Hvad: The Flaming Lips
Hvor: Lowland Stage, Heartland Festival, fredag