Nyt dansk mesterværk - hør det ved genudsendelsen

Tripelkoncerten er Bent Sørensens dejligste værk til dato, et mirakel af drømmende og billedskabende stemninger.

Bent Sørensen fotograferet i 2014, da han modtog Wilhelm Hansen Fondens Hæderspris. Foto: Claus Bjørn Larsen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ny musik? Måske endda avantgarde? Den slags kunne være udfordrende for år tilbage.

Komponisterne fyldte deres værker med toner og folks hoveder med forvirring. Selve musikken blev ikke ringere af det. Man fattede bare sjældent så meget.

Bent Sørensen har aldrig haft sådan en fase. Han skræller musikken ind til det allermest nødvendige og giver den gerne et skær af melankoli og natlige stemninger.

Hans seneste værk hedder »L’isola della citta« og kom til verdenspremiere i DR Koncerthuset torsdag aften. Det er et værk for meget stort orkester plus tre solister i form af violin, cello og klaver. Og det er et mesterværk.

Den nu 57-årige komponist har byttet kirkegårdsromantikken ud med mere selvbevidste og måske endda optimistiske toner.

»L’isola della citta« er i hvert fald blevet hans lyseste til dato. Et mirakel af drømmende og stærkt billedskabende stemninger. Han har fundet en fortælleform, man uden videre forstår – hvem man end er. Han har fundet en bølge, der bærer tilhøreren gelinde fra tone til tone. Og koncertsalen har sjældent været så tyst som ved denne uropførelse.

Tak til DR for bestillingen af den bedste tripelkoncert siden Beethovens tid.

Tak til pianisten Jens Elvekjær samt søstrene Soo-Jin Hong på violin og Soo-Kyung Hong på cello for deres hjertefulde soloindsats.

Og tak til musikerne i DR SymfoniOrkestret for deres grundige forarbejde og gennemført lydefrie livtag med Sørensens krævende partitur.

Ren impressionisme

Aftenens andre værker nåede ikke nødvendigvis samme højder. Carl Nielsens fine »Pan og Syrinx« er næsten for porøs som åbningsmusik, György Ligetis korte »Atmosphères« ikke ungarerens mest karakteristiske, Debussys legendariske »La mer« næsten for stor en mundfuld for en ung dirigent som Joshua Weilerstein.

Og apropos den sympatiske amerikaner: Behøver han virkelig tale mellem værkerne? Det er blevet et af hans specialer og skal nok gøre sig hos nogle. Ord hører bare en anden hjernehalvdel til og kan let stemme sindet forkert.

Nuvel: Arrangementet blev en succes. En vilje til kontinuitet gennemstrømmede de to timer fra først til sidst. De var sat sammen med anelsen i fokus, med det luftige og foranderlige, med vind og vejr.

Og selv om man fik fire værker fra en periode på over et århundrede, sad man tilbage med en følelse af impressionisme hele vejen.

Stående bifald til Bent Sørensen for den nye tripelkoncert. Ny musik med umiddelbar appel til hver og én!

Hvem: DR SymfoniOrkestret med dirigenten Joshua Weilerstein og Trio con Brio.

Hvad: Musik af Carl Nielsen, Bent Sørensen, Ligeti og Debussy.

Hvor: DR Koncerthuset, torsdag. Genudsendes søndag middag på P2.