Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Berlingske, berling dig op

Der er masser for Berlingske at tage fat på, hvis avisen gerne vil bidrage til verdenssamfundets mål om ligestilling. Her er et par ideer.

Jane Korczak. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I lederen, 20. maj, fremlægger Berlingskes lederkollegium sine løsninger på, hvordan vi når FNs bæredygtighedsmål omkring ligestilling. Et emne, som netop har samlet verdens ledere til konferencen Women Deliver i København.

Avisen mener, at kvinder skal »Kvinde sig op«, og så skal »… kvinder selv sætte sig ud over at være opdraget til at være pæne piger, som ikke er i stand til at begå sig på et konkurrencepræget arbejdsmarked, hvor spidse albuer og skarpe pressefolder dominerer.«

Beklager, så enkelt er det desværre ikke.

Berlingske har udelukkende forstået det ønskede resultat med Women Deliver og FNs bæredygtighedsmål, nemlig at kvinder bidrager positivt til verdensøkonomien via ligestilling. Men Berlingske har ganske enkelt ikke forstået budskabet: At ALLE kan og skal levere en forandring, en handling, en opmærksomhed eller en aktivitet for at skabe mere ligestilling, så kvinders ressourcer bliver udnyttet. Det er IKKE kvinder, der vinder, det er ALLE, der vinder. ALLE bør gøre noget, også Berlingske. Avisens ledelse bør kigge på sig selv og spørge: Hvad kan vi gøre for at bidrage til ligestilling og modvirke udnyttelse af kvinder?

I undersøgelsen »Who makes the news« fremgår det desværre, at der er masser for Berlingske at tage fat på, hvis avisen gerne vil bidrage til verdenssamfundets mål om ligestilling. Her er et par ideer:

1) Undersøgelsen viser, at gennemsnitlig er hver fjerde kilde i danske nyheder en kvinde. Berlingske kunne sætte sig et mål om, at inden 2020 er minimum 33 pct. af Berlingske Tidendes kilder kvinder.

2) Undersøgelsen viser også, at på verdensplan er der i nyhedsmedierne en reproduktion af kønsstereotyper. Berlingske kunne beslutte at gå imod strømmen og i stedet motivere journalisterne til at skrive kønsnuanceret og kønsbalanceret.

3) Undersøgelsen afslører endvidere, at nyheder om kvinder og kvinders liv er fraværende. Det er næsten en verden bestående af mænd, der eksponeres. Berlingske kunne derfor beslutte at give kvinders liv, udfordringer og muligheder særligt fokus ved at afsætte et bestemt antal sider i avisen.

4) Undersøgelsen konkluderer, at ligestilling ikke prioriteres og behandles professionelt i medierne, men f.eks. omtales som noget, der kommer af sig selv. Berlingske kunne beslutte at være en offensiv og moderne avis, der har veluddannede og nysgerrige journalister på det kønspolitiske område.

Ovennævnte er bare eksempler på, hvad lederen kunne have handlet om, hvis Berlingske havde taget ansvar og ønsket at bidrage til Women Delivers drøftelser.

Hver enkelt kvinde har et ansvar for at handle derfra, hvor hun kan. 3F har et ansvar for at handle derfra, hvor 3F kan. Berlingske har et ansvar for at handle derfra, hvor Berlingske kan. Det bør avisen helt enkelt »berlinge sig op til«.