Ny elbildirektør er altid på stikkerne

Arrivas topchef gennem mere end et årti, Johnny Hansen, begynder som direktør i elbilselskabet Better Place i Danmark 1. april. Samme måned udgiver han sin første rockplade.

Johhny Hansen direktoer i Arriva oever musik med sine venner i gammelt garage anlaeg Fold sammen
Læs mere
Foto: SOEREN BIDSTRUP
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Transport og trommer har de sidste mange år kæmpet om en stor del af Johnny Hansens tid.

I foråret står et afgørende slag i kampen, når topchefen for bus- og togselskabet Arriva starter som administrerende direktør i den danske afdeling af Better Place, der udvikler elbiler. Her skal Johnny Hansen forsøge at løfte den opgave, som tidligere topchef i Microsoft Jens Moberg efter 18 måneder takkede nej til i august sidste år.

Samtidig udgiver Johnny Hansen sin første rockplade med bandet Slow Collision. Navnet afslører en spøgefuld undertone, når man finder ud af, at guitarist, bassist, keyboardspiller og trommeslager har tilknytninger til de konkurrerende Arriva og DSB – og snart elbilpioneren Better Place.

»Der er lavet mange jokes med det navn, og baggrunden er jo i sig selv lidt kuriøs. Men det er faktisk et relativt ambitiøst musikprojekt, hvis jeg selv skal sige det,« siger den nyudnævnte topchef i Better Place og spæder sit ellers seriøse toneleje op med en varm latter.

Sideløbende med sin 30-årige erhvervskarriere har Johnny Hansen spillet trommer, men det er først inden for de seneste år, at det er blevet »seriøst«. For fem år siden spillede han primært med nogle gamle venner fra Vestegnen, hvor han er vokset op, og i kopibandet Midnight Hour fyldte øl og cigaretter mere end pladekontrakter.

Tæver løs på firmalogoet

»Her kan jeg have en helt anden rolle end på jobbet, og det betyder meget. Jeg skal ikke være i front, men er bare en del af holdet. Stemningen er afslappet, og vi plejer at joke med, at jeg har firmalogoet printet på mit trommeskind og tæver på det hver onsdag for at afreagere,« sagde Johnny Hansen, da han stadig var topchef i Arriva.

Ordene faldt i 2003 i en periode, hvor Johnny Hansen selv havde været boksebold for frustrerede pendlere uden tog til tiden. Sagen var en stor udfordring for Arriva, men siden har den nu 53-årige tidligere topchef vendt underskud til overskud. Han får fra flere sider æren for, at selskabet med succes har udviklet sig fra et lokalt københavnsk busselskab til at være den største private virksomhed inden for bus- og togdrift i Danmark.

I 1992 kom Johnny Hansen til daværende Bus Danmark A/S som vicedirektør, og i 2000 overtog han posten som administrerende direktør i Arriva Skandinavien A/S, som Bus Danmark nu var blevet en del af. I dag er virksomheden oppe på en årlig omsætning på fire milliarder kroner og 7.000 ansatte.

Senest var Johnny Hansen i vælten i slutningen af december, da transportminister Hans Chr. Schmidt åbnede for, at Arriva kan udfordre DSB på strækningen mellem København og Aalborg – statsbanernes guldkalv.

»På fransk betyder batteri jo trommer«

Som privat alternativ til den offentlige mastodont på statsbanerne har Johnny Hansen gennem årene ikke været bange for udfordringer, og hos Better Place forventer han også at møde masser af slagsen.

»Det er en pioneropgave, og Danmark har mulighed for en ledende position på elbilmarkedet i og med, at vi åbner her først. Men pionerarbejde har jo også det i sig, at det for det første er fantastisk morsomt og inspirerende, men det er også propfyldt med udfordringer,« siger den nye direktør hos elbilselskabet.

Han peger på, at teknologien skal »spille helt«, og firmaet med deres primære aktivitet i Israel og Danmark skal have nogle kunder til at købe bilerne. I dag tager de et skridt mere ind på det danske marked, når besøgscenteret Better Place Center åbner i Hellerup.

Ved siden af den store styrepind i Arriva har Johnny Hansen i flere år brugt en del af sin fritid med et stramt greb om sportsrattet i en formel 3-sportsvogn.

Adrenalinen planlægger han dog at hente i en elbil og bag de nye Yamaha-trommer i fremtiden, for »døgnet har jo kun 24 timer«, og med det ambitiøse musikprojekt og nye direktørjob har Johnny Hansen valgt at skære ned på formel 3-ambitionerne.

Til sommer håber han at bruge sin ferie på at ture de danske festivaler med musikken fra den nye CD, der efter planen får premiere i Amager Bio til april. Selv ser han musik og elbiler som en oplagt kombination:

»Som en kollega sagde til mig: »På fransk betyder batteri jo trommer«. Så det kunne næsten ikke være mere perfekt.«