Better Place klar til at sælge elbiler

Efter flere års forarbejde kan det israelsk-amerikanske elbilselskab Better Place i dag præsentere priser og abonnementsordninger for offentligheden. Det sker kun få dage efter, at et konkurrerende elbilselskab kom på gaden i København.

En elbil får batteriet ladet op ved en Better Place-stander. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter flere års kampagnearbejde, diskussion og kritik er elbiludvikleren Better Place nu klar til at tage mod bestillinger fra danske kunder. Det sker fra et nyåbnet elbilcenter i Hellerup, hvor interesserede danskere dels kan prøve elbiler, dels kan lære mere om teknologien bag bilerne. Samtidig kan man afgive bestilling på elbiler.

Det er dog en løsning, der langtfra bliver gratis for kommende danske elbillister. Vurderinger i branchen lyder, at et månedsabonnement på batteri hos Better Place mindst skal koste 600 kroner om måneden, før det kan blive en holdbar forretningsmodel for selskabet.

I dag er der kun indregistreret lidt over 300 elbiler i Danmark. Flere aktører er dog på vej ind på markedet. Ud over Better Place er selskabet ChoosEV i vækst med kapital fra regionale danske energiselskaber. I modsætning til Better Place tror ChoosEV dog ikke på batteriudskiftning, men satser i stedet på, at batteriteknologien vil blive udviklet, når flere bilproducenter går helhjertet ind i elbiludviklingen.

I første omgang bliver udvalget dog ganske småt. Faktisk findes der kun én bil, der, som det ser ud nu, kan leve op til Better Places’ model med udskiftelige batterier. Det er Renault-modellen Fluence Z.E., der fra i dag kan forudbestilles af såvel firmaer som private til levering i oktober.

Better Place ønsker ikke at oplyse deres priser før ved et pressemøde i dag. Men kilder i branchen vurderer over for Berlingske Business, at bilen skal kunne tilbydes, så den matcher gængse mellemklassebiler som Ford Focus, VW Golf og Renault Megane. Altså mellem 250.000 og 300.000 kroner inkl. batteri­abonnement.

Renault selv oplyser, at prisen for Fluence Z.E. uden batteri bliver 205.000 kroner inkl. moms. Dertil komme så en månedlig leje af batteriet, som kan udskiftes på Better Place-stationer. Tanken bag udskiftningen er, at man derved kan forlænge elbilernes rækkevidde. Dermed bliver det muligt at køre fra f.eks. København til Aarhus og tilbage igen uden at skulle oplade bilen - men udelukkende ved at skifte batterier.

600 kr. om måneden

Dertil skal så betales for opladningen af elbilerne til takster, der endnu er ukendte. I dag tilbyder mange kommuner gratis opladning af elbiler på udvalgte steder. Det forventes dog at ændre sig i kraft med, at elbilerne bliver mere udbredte. Med de nuværende eltakster vil en opladning af en bil i Fluence Z.E. klassen koste omkring 50 kroner, lyder vurderingen. Dermed er elbilen cirka en tredjedel billigere pr. kilometer end en tilsvarende benzinbil målt alene på brændselsudgifterne.

Better Place blev første gang præsenteret for den danske offentlighed i 2009. Dengang lød målet fra den daværende danske direktør, Jens Moberg, at der i 2020 skulle være en halv million elbiler i Danmark i 2015. Det tal blev i sommeren 2010 nedjusteret til mellem 20- og 80.000 elbiler i 2020. Jens Moberg forlod kort tid efter Better Place og er netop blevet afløst af tidligere Arriva-direktør Johnny Hansen.

En af de store investorer i Better Place, DONG Energy, har ambitioner om, at 20 procent af bilerne i Danmark i 2020 skal være elbiler. Det vil svare til omkring 400.000 biler. DONG Energy har dog tidligere over for fagbladet Ingeniøren erkendt, at Better Place kun vil få en del af det marked.

Kamp om markedet

En anden konkurrent til Better Place er Elbil Danmark, der i forgårs åbnede et konkurrerende elbilcenter i København. Elbil Danmark satser i første omgang primært på almindelige biler ombygget til eldrift. Bilerne tilbydes primært som leasingsmodeller, da de ellers er uforholdsmæssigt dyre. En ombygget Fiat 500 i elversion vil i købspris koste over 300.000 kroner.

Stifteren af Better Place, Shai Agassi, er i dag i København for at åbne det nye center. Han har tidligere understreget, at Better Place er klart længst fremme med elbilteknologien:

»Vores teknologi og løsning giver os, sammen med vores stærke partnerskab med Renault, et forspring på mindst to år i forhold til konkurrerende initiativer og løsninger. Det giver forbrugerne elbiler, der er mere bekvemme og økonomisk attraktive end konventionelle biler.