Mød Carlsbergs nye lederkomet

Carlsbergs kommende chef for vesteuropæiske aktiviteter, Nils Østbirk, er en internationalt orienteret dansker, der har arbejdet i udlandet siden 1991.

Læs mere
Fold sammen
Taiwan, Vietnam, Holland, Polen og Frankrig. Carlsbergs kommende chef for de vesteuropæiske aktiviteter, Nils Østbirk, har arbejdet og boet i en lang række lande, siden han blev færdiguddannet som cand. merc. på Handelshøjskolen i København i 1991.

Hvis nogen skulle være i tvivl, får Carlsberg i Nils Østbirk en meget internationalt orienteret leder, der nu for første gang siden uddannelsestiden vender hjem til Danmark. Netop det internationale tilsnit og kendskabet til forskellige kulturer satser Nils Østbirk på at kunne bruge i sit kommende lederjob i Carlsberg.

- Jeg kan forhåbentlig bruge mit kendskab til forskellige kulturer og tilgange i min omgang med samarbejdspartnere. Samtidig kan det forhåbentlig være en fordel at have mange internationale kontakter, og så kan jeg en hel del europæiske sprog, siger Nils Østbirk.

Når Nils Østbirk tiltræder som chef for Carlsbergs aktiviteter i Vesteuropa 1. marts, overtager han det overordnede ansvar for store markeder som Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Italien og Portugal. Derudover hører de nytilkøbte forretninger i Frankrig og Grækenland ind under den vesteuropæiske hat, ligesom Polen, Tyrkiet samt Bulgarien, Kroatien og Serbien i Carlsberg-sammenhæng også hører under Vesteuropa.

Nils Østbirks opgaver bliver både at fortsætte effektiviseringerne på de gamle markeder, at vinde markedsandele og at få integreret de franske og græske forretninger i resten af organisationen. Han ønsker endnu ikke at komme nærmere ind på strategierne for den vesteuropæiske forretning.

Nils Østbirk har i hele sit voksne liv haft udlængsel, og han benyttede straks efter sit studie på Handelshøjskolen muligheden for at komme ud i den store verden. Turen begyndte i Taiwan, hvor Nils Østbirk arbejdede for ØK, indtil Philip Morris i 1994 hentede ham til Vietnam for at opbygge forretningen i Indokina.

Fra smøger til skønhed

Det blev til næsten seks år i Philip Morris, før L’Oreal bød sig til. Efter lederstillinger i Paris, Holland og Polen blev Nils Østbirk i 2007 chef for L’Oreal i Nordeuropa, hvor han er ansvarlig for en omsætning på omkring 1 mia. dollar fordelt på 12 europæiske lande.

Nils Østbirk fremhæver, at udlandseventyret og anderledes kulturer altid har tiltrukket ham

- Det er udfordringen og eventyret ved ukendte lande, der er spændende. Det spændende ved længere ophold i udlandet er alt det, man kan lære både kulturelt, forretningsmæssigt og menneskeligt, siger han.

Hvad har du lært af dine udlandsophold?

- Jeg har fået en stor respekt for meget forskellige folk og kulturer. Man lærer, at der kan være mange forskellige synsvinkler på et emne, og man bliver måske mere beskeden på nogle områder, siger Nils Østbirk.

Nils Østbirks kommende chef, Carlsbergs koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen, fremhæver, at Nils Østbirk både har arbejdet på tværs af europæiske markeder og har været landechef i flere markeder i L’Oreal. Jørgen Buhl Rasmussen lægger ikke skjul på, at forventningerne til den nye regionale leder er tårnhøje.

- Han er den udadvendte, passionerede ledertype, der formår at skabe entusiasme. Og så har han generelt leveret resultater over gennemsnittet gennem hele sin karriere, siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Nils Østbirk har en kone og en datter på ni år, der er bosiddende i Sydfrankrig. Den nye Carlsberg-leder anser dog langt fra afstanden som en uoverkommelig forhindring.

- Jeg kommer under alle omstændigheder til at rejse meget. I øjeblikket har jeg 110-120 rejsedage, og jeg regner ikke med, at det bliver mindre hos Carlsberg. Det er vigtigt at være til stede på de enkelte markeder for fuldt at forstå, hvad der foregår, siger han.