Kongen af komfort

Peugeot 308 byder på typisk fransk maner på både fristelser og fornærmelser. Prisstigning koster en topplacering.

Foto: Martin Dam Kristensen
Had og hjertebanken, bedrøvelse og begejstring. Som en selvbevidst franskmand er Peugeot 308 uimodståeligt charmerende på nogle punkter, men også irriterende aparte på andre. Her i gruppetesten snupper den ubesværet titlen som bilen, der vækker flest og mest modsatrettede følelser hos testholdet.

De positive erfaringer er dog i overtal. Et samlet testhold er enige om, at Peugeot kan noget med fjedre og støddæmpere, der må gøre konkurrenterne tricolore-farvede i hovedet af misundelse. Komforten er i en klasse for sig: 308 sluger alle slags ujævnheder med en appetit, som var der tale om gourmet-godbidder. Uden nævneværdig støj fra dæk og vind og helt uden at sætte vejgrebet over styr. Måske er styringen lidt gummiagtig, men giv 308 kniven, og den kvitterer med et bid i asfalten, der kun overgås af VW Golf og til dels Subaru Impreza.

Motoren bliver man også bonkammerater med. HDI-dieselmotoren snurrer uhørt blidt, hvilket sammen med 109 heste af den flittige slags gør 308 til et formidabelt langturslokomotiv. Finishen i kabinen er også rykket en division op, og sammen med feltets suverænt bedste crashtestresultat sender det Peugeot 308 på vej mod sejren. Indtil nogle velkendte franske unoder kommer i vejen.

Særligt gearkassen får testholdet til at ryste på hovedet. Forfærdeligt, slasket, skifter med samme fornemmelse som en træske i en grydefuld risengrød, lyder nogle af de nærmest vantro kommentarer. Forbløffelsen bliver ikke mindre af, at Peugeot har lidt af denne skavank i årtier, men stadig ikke har konstrueret en ny gearkasse. Af samme grund må vi også nøjes med fem gear, hvor mange konkurrenter for længst har fået seks.

Ergonomien er et andet irritationsmoment. Forholdet mellem rat, sæde og pedaler er forbedret, men flertallet af testkørerne taler fortsat om »gorillasyndromet«: Skal afstanden til pedalerne passe, er rattet for langt væk, mens man omvendt sidder med bøjede ben, hvis armene skal slappe af. Ærgerligt, for 308-kabinen er afgjort blevet et mere kvalitetspræget sted at opholde sig, selv om der stadig er betjeningssvipsere som ryglænsindstilling i grove hak og nogle genstridige betjeningsstilke.

Bagerste række scorer heller ikke applaus. 308 er ganske vist bredere end forgængeren, men den tilbagetrukne forrude skubber kabinen bagud, og det hæmmer benpladsen på bagsædet.

Det ligger i designet. Som aldrig rigtig tænder testholdet. Oppustet, særligt bagfra, mener flere, mens andre synes Peugeot med det enorme hajgab i front er gået i stå i en design-niche, der er mere drenget end smuk..

I sidste ende er det dog prisen på 271.000 kroner inklusive ac, der koster Peugeot 308 en topplacering. Kia Ceed kører knapt så velafbalanceret, men pladsen er bedre, og prisen over 50.000 kroner lavere. Modargumentet kunne være bedre kvalitet, men set i lyset af forgængerens kvalitetsproblemer, finder ingen på testholdet Peugeot 308 mere troværdig end den sydkoreanske konkurrent, der endda tilbyder syv års garanti mod Peugeots to. Hvad der på et tidspunkt lignede en god chance for sejr, ender dermed i en comme ci, comme ca løsning: Peugeot 308 høster mange roser, men må lade proppen blive i champagneflasken, mens Golf og Ceed kører med sejren.