Sparegrisen

Hyundai i30 er et det rigtige valg, hvis praktiske detaljer og totaløkonomi vejer tungere end prestige og knivskarp køreglæde.

Foto: Martin Dam Kristensen
Betegnelsen i30 og en bagdel, der måske minder lidt meget om et tysk prestigemærke fra München. Bemærkningerne var der straks, da de første billeder af Hyundai i30 kom til offentlighedens kendskab. Og det kan da godt være, at det lille i og baglygterne, der smyger sig op langs bagklappen, er lidt for meget BMWs 1-serie, men derefter hører lighederne op.

Den testede i30 er først og fremmest meget billig, på ingen måde luksuriøs. Derimod er den gedigen, velfungerende og er tilsmilet af en harmonisk og meget lidt tørstig dieselmotor.

Sammenligningen med Kia er naturligvis nærliggende, og umiddelbart er forskellene på de to biler ikke overvældende. Et flertal af testpiloterne mener dog, at Hyundai’en ser en smule mere rap ud end Kia, og kigger man under huden, virker kabinen i Hyundai lidt mere lækker med blødere sæder og mere eksklusivt look på midterkonsollen. De blødere sæder mangler dog sidestøtte og er i længden mere trættende at sidde på. Man skal heller ikke lade sig narre af det eksklusive, som er hård plastik, og det er lidt skuffende, at man ikke har el-indstilling af i hvert fald det højre sidespejl.

Affjedringen virker også en smule blødere og dermed mere komfortabel, formentlig fordi i30 kører på 15 tommer hjul og Ceed på 16 tommer. Styretøjet er som i Kia en smule dødt omkring midterpositionen, men ikke ubehageligt eller på nogen måde farligt.

Den 90 hestes dieselmotor vil mange opleve som fuldt tilstrækkelig, særligt fordi den har det typiske diesel-moment, der gør mellemaccelerationer til en fornøjelse. Vi havde bilen i en uge, og efter 200 kilometers kørsel troede vi, at brændstofmåleren var gået i stykker. Det var den ikke, motoren havde bare ikke haft snablen så langt nede i tanken, at det kunne registreres. Det lovede gennemsnit på 21,3 km/l kan ved fornuftig kørsel sagtens forhøjes.

Prisen lige over 200.000 kroner er trumfkortet; for yderligere 15.000 kroner fås samme dieselmotor som i Kia, hvis man mangler de 25 heste.

De største forskelle på den slovakisk byggede Kia og den sydkoreanske Hyundai er tilliden til produktet og ikke mindst garantien, hvor Kia giver syv år mod tre til Hyundai. Nogle vil læne sig op ad bilen fra den topmoderne europæiske fabrik, hvorimod andre fint kan leve med køretøjet fra en knap så højteknologisk fabrik i Sydkorea. De tekniske og mekaniske forskelle kommer blandt andet til udtryk ved, at Ceed opnåede det maksimale antal stjerner ved Euro NCAPs kollisionstest, hvorimod i30 manglede én.

Mange Hyundai-forhandlere har trofaste kunder, og i30 vil meget fortjent finde sine købere. Testholdet er stort set rørende enige i tildelingen af fire ud af seks mulige stjerner.