Iværksættere vil fjerne støj fra pc’er

Vækstpanel. En iværksættervirksomhed fra Allerød har opfundet en teknologi, der vil reducere støj fra pc’er markant.

Pc’er i alle afskygninger er på vej ind i dagligstuen. Kravene til æstetik, ydelse og støj- niveau bliver løbende strengere. Det er bølgerne fra den udvikling, der skal bringe en ung teknologivirksomhed fra Allerød til international succes.

Noise Limit har siden 2003 arbejdet med udvikling af en ny teknologi til køling af processorer. Køleren er den lille anordning med blæser, som man kan høre, når pc’en er tændt. Og når vi nu skal have vores bærbare pc stående på sofabordet eller mediecentret placeret under tv’et, tillader vi ikke lige så megen blæse-støj, som vi har været vant til fra kontorerne.

Kompliceret teknikDerfor har iværksætterne Henrik Olsen og Henry Madsen skabt en køler, der både støjer, vejer og fylder mindre end traditionelle løsninger.

SilentFlux hedder løsningen, der består af et lukket boble- eller kogekammer, hvor et særligt kølemiddel kommer i kog og skaber energi ved, at væske og gas trækkes rundt i kredsløbet.

Jo varmere pc’en bliver, jo mere energi skabes, og jo mere køler systemet. Ideen er i bund og grund simpel og inspireret af kaffemaskinen, som heller ikke benytter mekanisk pumpe.

Reelt er teknologien dog noget mere kompliceret og unik. Det fik i 2003 de to iværksættere til at sige deres job i Coloplast op for at starte for sig selv, og de har senere fået patent på teknologien. Store kanoner som AMD og Intel har allerede benyttet Allerød-drengenes opfindelse i forbindelse med udvikling af deres teknologi og platform.

Break even i 2009Virksomheden har åbnet salgskontorer i både Silicon Valley i USA samt i Taiwan for netop at være tættere på de store pc-producenter og systembyggere.

For at kunne masseproducere produkterne har Noise Limit indgået partnerskab med den tyske koncern Behr, der er blandt verdens største leverandører til automobilindustrien.

Noise Limit beregner at ramme break even i 2009.

Hvad er I for en virksomhed, og hvad er jeres idé? »Vi har tiden med os, og der er en række strømninger i øjeblikket, der peger vores vej. Al teknologi bliver mindre og mere kompleks. Pc’er og mediecentre bliver en del af dagligstuen, og her forventes det, at de maskiner ikke larmer. Den teknologi, som branchen traditionelt har brugt, er de såkaldte »heat pipes«. Den teknologi er nu ved at nå grænsen for, hvor meget bedre den kan blive uden at blive større. Vores teknologi er helt ny og opnår allerede gode resultater. Der er et kæmpe potentiale her,« forklarer stifter Henrik Olsen.

Hvilket marked/kunder vil I ramme? »Vi laver løsninger til pc’er, servere og mediecentre. Vores kunder er de meget store producenter og systembyggere. Vi har indgået sam- arbejde med den tyske koncern Behr, der er en stor producent til bilindustrien. Det er helt bevidst, at vi har valgt Behr. Koncernen har 18.000 medarbejdere, er gearet til masseproduktion og er bund pålidelig. Vi har haft Behr som partner i snart to år og har kunnet bruge koncernens ry til at blive taget alvorligt,« forklarer marketingchef Bjarne Nordahl.

Hvad er forretningsmodellen? »Det er vigtigt, at vi vælger de rigtige projekter. Vi kan konkurrere på high end- markedet, men ikke på prisen. For fem år siden handlede det kun om at kunne producere billigt, men i dag vil producenterne gerne differentiere sig på lavere lyd og energibesparelse, og det er her vi kommer ind,« siger Bjarne Nordahl.

Har I en forretningsplan, og hvordan er den lavet? »Vi er en del af GazelleGrowth-programmet og det har gjort os skarpere på, hvad vi vil. Det har betydet, at vi har valgt en del forretningsområder fra og har sagt nej til potentielle kunder. Fordi det er en ny form for kølingsteknologi, har vi ved messer og konferencer fået mange henvendelser fra mennesker og firmaer uden for it-verdenen. Vi er ekstremt fokuserede på, hvad vi siger ja til, og vi er kommet frem til, at det nogle gange er det rigtige at sige nej,« siger Henrik Olsen.