Erhvervslivet vil have ryddet op i antallet af uddannelser

Arbejdsgiverne har svært ved at gennemskue de studerendes kompetencer, når antallet af videregående uddannelser er så højt. Der er behov for en oprydning, lyder det fra Dansk Industri og Dansk Erhverv.

Foto: Mathias Løvgreen Bojesen. Arbejdsgiverne har svært ved at gennemskue de studerendes kompetencer, når antallet af videregående uddannelser er så højt. Der er behov for en oprydning, lyder det fra Dansk Industri og Dansk Erhverv.
Læs mere
Fold sammen

Lav et serviceeftersyn af landets hundredvis af videregående uddannelser, så der kan blive ryddet op.

Sådan lyder opfordringen fra både Dansk Industri og Dansk Erhverv, efter en ny optælling fra Politiken Research viser, at der er kommet 57 flere videregående uddannelser i løbet af de seneste fire år, så der i alt er 843 at vælge imellem.

Det er for mange, mener eksperter, og samme melding kommer fra forsknings- og uddannelsespolitiskchef i Dansk Erhverv Mette Fjord Sørensen.

»Det er vigtigt, at vi får ryddet op i det udbud, der er af de videregående uddannelser. Det ville være hensigtsmæssigt, hvis man tog et kig på de eksisterende tilbud for at se, hvordan de matcher arbejdsmarkedets behov. Skal de have nogle toninger og ændres lidt, så lad os gøre det i stedet for at oprette nye uddannelser hele tiden,« siger hun til Berlingske Nyhedsbureau.

Ifølge Mette Fjord Sørensen gør de mange uddannelser det vanskeligt for arbejdsgiverne at gennemskue, hvilke kompetencer de studerende egentlig har, når de skal ud på arbejdsmarkedet.

»Der er en del uddannelser, der minder om hinanden, men som har nogle forskellige uddannelsestitler. Der er en tendens til, at vores medlemmer tager dem, de kender, selv om matchet måske er bedre med en af de nye uddannelser,« siger hun.

Samme erfaring har Dansk Industri gjort sig.

»Udviklingen i antallet af nye uddannelser er gået grassat, og det gør det svært for arbejdsgiveren, der skal ansætte de studerende bagefter. Hvis de nye kandidater kommer ud med en fancy titel, hvor der indgår ord som »design« eller »bæredygtighed«, er det svært at lure, hvilke kompetencer de har med sig og kan bidrage med i virksomheden,« siger chefkonsulent Sara Gade Hansen.

Hun pointerer dog i den forbindelse, at en slankning af uddannelsesudbuddet bestemt ikke må betyde, at der ikke udvikles nye uddannelser, der indretter sig efter samfundets behov og den nye teknologi.

Uddannelsesminister Esben Lunde Larsen (V) vil drøfte problematikken med rektorerne på de videregående uddannelser, når parterne skal mødes i løbet af de kommende måneder.

Torsdag får de 92.477 unge, der har søgt ind på en videregående uddannelse i år, svar på, om de er kommet ind på drømmestudiet.