Københavnske elever klarer sig markant bedre end tidligere – men en gruppe halter stadig bagefter

En målrettet indsats i udskolingen i Københavns Kommune har givet pote. Nu får de københavnske folkeskoleelever bedre karakterer end landsgennemsnittet ved afgangseksamenerne.

Folkeskoleelever i København får bedre eksamensresultater ved 9. klasses afgangseksamen end landsgennemsnittet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Hougaard/Ritzau Scanpix

I en årrække klarede de københavnske folkeskoleelever sig dårligere ved skolernes afgangseksamen end landsgennemsnittet. Men den statistik ser ud til at være knækket. Ved afgangseksamenerne her i 2019 havde Københavns folkeskoleelever et bedre karaktergennemsnit end det samlede resultat for hele landet.

Det fremgår af et notat fra Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning.

Ved dette års afgangseksamener i folke- og specialskolernes 9.-klasser endte karaktergennemsnittet for hele landet på 7,3. I København lød karaktergennemsnittet på 7,4, og selv om det kun er en beskeden overhaling, er der grund til at juble, fortæller børne- og ungdomsborgmester i Københavns Kommune Jesper Christensen (S).

»Vi har over en årrække set en faglig udvikling, der er gået den rigtige vej, og når den så tilmed overhaler landsgennemsnittet, er det tegn på, at indsatsen i folkeskolen har båret frugt. Så det er en rigtig fin milepæl,« siger Jesper Christensen.

GRAFIK

Karaktergennemsnit ved folkeskolernes afgangseksamen

Eksamensresultater for folke- og specialskoler i 9. klasse i København sammenlignet med hele landet.

Svage elever klarer sig bedre

I 2017 afsatte Københavns Kommune 220 millioner kroner til at styrke indsatsen i udskolingen, og det er blandt andet noget af det, man ser resultatet af nu, mener børne- og ungdomsborgmesteren. Samtidig har kommunen haft ekstra fokus på de skoler, hvor nogle af eleverne halter mest efter.

De fagligt stærke elever har ikke været alene om at få løftet resultaterne. Andelen af københavnske folkeskoleelever, der består – og dermed får mindst karakteren to til eksamen i dansk og matematik – er steget fra 90,5 pct. i 2015 til 92,6 pct. i 2019, hvilket er 0,4 procentpoint under landsgennemsnittet.

Jens-Kristian Lütken (V), medlem af Børne- og Ungdomsudvalget, har tidligere påpeget over for Berlingske, at der fortsat gemmer sig lommer af problemer i København.

»Det er godt, at man er nået i mål med noget af det. Men der er stadig drenge med anden etnisk baggrund end dansk, som har svært ved at bestå folkeskolens afgangsprøve. Det er en udfordring, som også i fremtiden kommer til at skabe problemer,« siger han.

Børne- og ungdomsborgmesteren anerkender, at man ikke er i mål endnu, og at der stadig er udfordringer med at få løftet de elever, der har mest brug for det.

»Men fremgangen er vigtig, for det er det, skolen handler om: at man kan blive så dygtig, man overhovedet kan, uanset ens forældres sociale baggrund,« siger Jesper Christensen.

Københavns Kommune afsætter fra 2020 ekstra 28 millioner kroner til folkeskolen årligt, så den positive udvikling kan fortsætte. Det sker helt nøjagtigt ved at øremærke penge til de skoler, der oplever stor vækst i antallet af elever.

»Tidligere har det været sådan, at hvis der kom et større andel elever ind i folkeskolen, skulle skolerne dybest set selv finansiere det. Nu har vi fået en budgetmodel, der gør, at hvis andelen af elever, der vælger den pågældende skole, stiger, så følger der også penge med,« siger Jesper Christensen

Matematik stadig en udfordring

Særligt i dansk og engelsk opnår de københavnske elever bedre eksamensresultater. I engelsk ligger de københavnske 9.-klasseelever 0,5 procentpoint over resultatet for hele landet.

Men selv om det er en medvirkende faktor til, at afgangseleverne i København ligger på den gode side af landsgennemsnittet, så er der et andet fag, der trækker ned. For ved eksamen i matematik – hvad enten det er med eller uden hjælpemidler – ligger afgangseleverne i de københavnske folkeskoler 0,4 procentpoint under landsgennemsnittet.

Dermed er der stadig plads til forbedring, siger Jesper Christensen.

»Som med så meget andet gælder det, at jo før man sætter ind, jo bedre står man rustet, og jeg tror, det har været helt afgørende, at vi har sat fokus på at styrke matematikkundskaber allerede i indskolingen. Fremgangen er der, men det er vigtigt, at vi holder fast i den indsats, der har været de seneste år, så vi kan få løftet resultaterne i matematik yderligere,« siger børne- og ungdomsborgmesteren.