»Kurderne er terrorister og dræber børn«: Tyrkiske brugere spreder Erdogans propaganda på Twitter

Mens det tyrkiske militær rykker ind i Syrien, fører flere protyrkiske Twitter-profiler samtidig en propagandakampagne på internettet. En kampagne, der har til formål at sprede disinformation om kurderne til fordel for Tyrkiet, siger flere eksperter.

TURKEY-TWITTER/
Selvom USA tidligere har kædet Kurdistans Arbejderparti (PKK) sammen med Folkets Forsvarsenheder (YPG), har amerikanerne samarbejdet med sidstnævnte i Syrien og har ikke officielt betegnet dem som en terrororganisation. Tyrkiet skelner dog ikke mellem de to, og en række Twitter-brugere har taget regeringens budskab til sig i en omfattende kampagne, der ifølge eksperter skal sprede disinformation. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpix

Imens tyrkiske tropper stormer frem i de kurdiske områder i det nordlige Syrien, er en omfattende kampagne om disinformation og propaganda i gang med at udfolde sig på de sociale medier.

Således har tusindvis af protyrkiske Twitter-profiler sendt tweets med hashtagget #BabyKillerPKK, viser en undersøgelse foretaget af Digital Forensic Research Lab (DFRL), et institut tilhørende tænketanken Atlantic Council.

Hashtagget er en reference til Kurdistans Arbejderparti (PKK), som de amerikanske myndigheder betegner som en terrororganisation på trods af partiets tilknytning til den kurdiske milits YPG, der har kæmpet side om side med USA i Syrien. Den tyrkiske regering skelner ikke mellem PKK og YPG, og det lader altså til, at de mange Twitter-profiler har taget denne sammenligning til sig.

»Imens Tyrkiets militær har lanceret luftangreb og støttet militser, der har dræbt civile, så forsøger Twitter-profiler ved hjælp af webrobotter at vende verdens holdning til fordel for Ankara og den tyrkiske præsident, Recep Tayyip Erdogan,« skriver DFRL i sin analyse.

En koordineret og målrettet kampagne

Ifølge DFRL begyndte #BabyKillerPKK at vokse i popularitet på Twitter omkring 10. oktober 2019 og blev brugt omkring 118.000 gange i en periode på kun 12 timer. Dermed er hashtagget blevet et af de mest benyttede i Tyrkiet. Hashtagget opstod på omtrent samme tidspunkt, som tyrkiske militærtropper med fuldt overlæg affyrede artilleri nær amerikanske tropper, vurderer det amerikanske militær over for The Wall Street Journal.

De profiler, der retweetede #BabyKillerPKK, var samtidig med til at opildne et narrativ om at sammenligne de syriske kurdere og PKK, ofte ved at kalde dem »YPG/PKK« og ved at betegne samtlige kurdiske grupper som terrororganisationer, der regulært dræber civile, inklusive børn. Profilerne er samtidig typisk anonyme og bruger protyrkiske ikoner som profilbillede såsom det tyrkiske flag.

Og det er ikke altid hvem som helst, der deler hashtagget. Eyüp KILIÇ, en verificeret Twitter-bruger, har således delt en infografik, der efter sigende viser »børn massakreret af PKK/YPG«, og som siger, at »YPG er den samme organisation som PKK«.

Nogle af profilerne anvender voldsomme billeder af børn, der ifølge dem er blevet dræbt af kurdiske tropper, mens andre profiler søger at skabe en kontrast mellem »YPG/PKK«, som »bruger babyer og civile som levende skjold«, og det tyrkiske militær, der »beskytter spædbørn og borgere«, som nedenstående tweet illustrerer.

Trods den åbenlyse protyrkiske dagsorden, som de forskellige profiler lægger for dagen, mener Zarine Kharazian og Alyssa Kann, begge forskere fra DFRL, at deres aktiviteter ikke direkte kan kædes til den tyrkiske regering eller andre myndigheder. Dette skyldes primært, hvorledes profilerne ser ud og opfører sig, påpeger de.

»Nogle af de her konti var utroligt primitive og består kun af alfanumeriske brugernavne (et brugernavn med en blanding af bogstaver og tal, typisk et tegn på en robot, red.), hvilket indikerer, at brugerne bag sandsynligvis har brugt en automatisk software til at oprette kontiene uden yderligere at gøre dem personlige,« skriver de.

Samtidig tilføjer DFRL dog, at kampagnen virker for koordineret til at være spontan.

Statssanktioneret af Erdogan

Propagandakampagnen følger i sporet på lignende hashtags og informationskampagner, som #TurkeyJustKilledTerrorists og #PeaceSpringOperation, der bliver spredt af profiler med mere end 10.000 følgere. Ifølge Emmi Bevensee, fellow ved softwarefirmaet Mozilla, er der derfor god grund til at tro, at kampagnen er statssanktioneret.

»Disse konti retweeter nærmest udelukkende pro-Erdogan-propaganda, specielt omhandlende det nylige angreb, hvilket får mig til at konkludere, at de sandsynligvis er drevet af staten og muligvis koordinerede,« skriver hun på Twitter.

»Mange af disse konti har omkring en million tweets og tusindvis af følgere,« tilføjer hun.

Kampagnen, der ikke virker til at aftage lige foreløbigt, er ifølge eksperterne kun den seneste i den tyrkiske informationskrig, der spreder sig på internettet som ringe i vandet. Forrige år forenede tyrkiske borgere sig imod præsident Erdogan omkring hashtagget #tamam, der på dansk kan oversættes til »nok er nok«.

Mange af de omtrent 1,5 mio. tweets, der blev sendt i omkring 12 timer, ser således ud til at være sendt af menneskelige brugere og til at være legitime opråb om støtte, siger en ekspert i disinformation over internettet til CyberScoop.

Omkring en måned efter at Tamam-hashtagget gik sin gang verden over, begyndte pro-Erdogan-profiler, inklusive Erdogans personlige profil, at tweete #Devam, der på dansk betyder »fortsæt fremad«. Og nu lader det til, at Erdogan og regeringens styrker har fundet et nyt slogan at læne sig op ad, siger eksperten til CyberScoop.