Storslået minimalisme

Georgiske George Ovashvilis prisbelønnede »Corn Island« er et forunderligt filmværk, der belønner den tålmodige i rigt mål. I løbet af bare 100 minutter – med under tyve replikker – fortælles en stor og rig historie om livets foranderlighed, tab, sammenhold, kampen for overlevelse og mod fattigdom og hvordan det er den lille mand, der bliver fanget, når lande og stater går i krig – i dette tilfælde konflikten mellem Georgien og Abkhasien.

Hvert forår strømmer sten og jord gennem floden Enguri på vej fra Kaukasus til Sortehavet. Undervejs skabes midlertidige øer, som de lokale udnytter trods fare fra både den rivende flod og det faktum, at floden udgør grænsen mellem Georgien og Abkhasien. En aldrende mand tager chancen med sådan en ø, og sammen med sit barnebarn går han igang med at plante majs og skabe et liv. Men soldater fra begge lejre patruljerer floden, der fungerer som grænseskel, og om natten lyder geværild, mens flodvandet kommer og går, uden hensyn til hverken politik eller følelser.

Elemér Ragályis nærmest svævende, meditative kameraarbejde gør de langstrakte og stort set tavse scener til overnaturlige billeder på intet mindre end livets tilstand.

Hvad: »Corn Island«.

Hvem: Instruktør George Ovashvili. Medvirkende: Ilyas Salman, Mariam Buturishvili.

Hvor: Premiere i udvalgte biografer landet over.