DiCaprio vil ramme os før flodbølgen

Fisher Stevens og Leonardo DiCaprio før præmieren til den nye dokumentar »Before The Flood« Fold sammen

Leonardo DiCaprio ligner ikke umiddelbart den mest troværdige fortaler for den grønne klimavej. Som Hollywood-megastjerne lever han et liv i den ypperste luksus med adskillige kæmpeboliger og adgang til private jetfly. Hans personlige CO2-aftryk må være mindst 100 gange en gennemsnitsdanskers.

Alligevel gør han en glimrende figur som vært og fortæller i National Geographics ambitiøse klimadokumentar »Before the Flood«, der kan ses ganske gratis på nettet frem til søndag. Han virker vidende, oprigtig bekymret og formår med sin skolede diktion at engagere det millionpublikum, der i disse dage gør den mere end halvanden time lange film til et viralt hit og til den nok mest omtalte klima-dokumentar siden Al Gores »En ubekvem sandhed« fra 2006. Dertil, bør man tilføje, har han og produktionsselskabet samvittighedsfuldt betalt CO2-skat svarende til de omfattende udledninger, som han og filmholdet har fyret af på deres verdensomrejse til klimaets brændpunkter.

(Artiklen fortsætter under traileren)

For omkring kommer han – til Grønlands smeltende gletsjere, Indiens mylder, Kinas kvælende luftforurening, Sumatras brændende regnskove, den havtruede stillehavsnation Kiribati og såmænd også til Rom, hvor han får foretræde for Paven i en intenst håndkyssende og reelt intetsigende scene.

DiCaprio indleder sin fortælling hjemme i barndommens drengeværelse i Los Angeles, hvor han med bange øjne stirrede på en plakat af den symboltunge nederlandske 1500-tals kunstner Hieronymus Boschs mareridsagtige maleri »Lysternes have«. En skildring af »et raseret paradis«, som skuespilleren opfatter som symbol på nutidens planet i begyndende ubalance.

Hvorpå den globale rejse indledes – med skræmmende billeder af smog og kulkraftværker og af Canadas vidtstrakte tjæresandsområder, hvor kæmpemaskiner presser olie ud af jorden med stærkt miljøproblematiske metoder. På toppen af Grønlands Kangerlussuaq-gletsjer får han sig en god snak med den dansktilknyttede isforsker Jason Box. Her – over isens kælvning og ved synet af fossende smeltevandsfloder – synes sandheden at gå op for ham. DiCaprio konkluderer, at vi i dag er langt hinsides tiden, da det var nok at udskifte glødepæren med en sparepære. Nu skal der andre boller på klimasuppen, for ellers risikerer vi at bevæge os ind i ukendt og højrisikabelt farvand med klimaflygtninge og mangel på fødevarer.

Hvilket blandt andet understreges af en lang række notabiliteter, herunder Barack Obama, Ban Ki-Moon, Bill Clinton, fremtrædende klimaforskere samt en kræftdødsdømt astronaut, der bevægende fortæller om vores »forbavsende sårbare« planet med en atmosfære så tynd som skrællen på et løg.

Naturligvis mangler filmen nuancer, ligesom den serverer enkelte fejloplysninger. En gennemsnitsamerikaners CO2-udslip er således ikke det tidobbelte af en kinesers, men snarere det dobbelte. Man kunne også have ønsket sig et kritisk interview med en central klimaskeptiker – eksempelvis Donald Trump eller den republikanske Oklahoma-senator James Inhofe. I stedet får vi blot klip fra gamle optagelser, hvor de stærkt betvivler menneskeskabt global opvarmning.

Men se den endelig – og gerne før, du bestiller flyrejsen til New York eller et sæt infrarøde terrassevarmere til de kolde aftener. Kan være, at »Before the Flood« får dig på andre tanker.

Hvem: Fisher Stevens

Hvad: Dokumentar -  »Before the Flood«