En sælgers drøn

Varebilernes italienske verdensmester har 200 hestekræfter

Bagfra ligner en let kuperet stationcar. <br>Foto: Bo Amstrup Fold sammen
Læs mere

En sælgers drøn er på gaden. Landevejens store korps af sælgere har de seneste år i stor stil valgt firehjulstrækkeren på gule plader som det foretrukne fartøj, når kunder i by og på landet skulle besøges. Eller måske en trendy Seat Altea Van.

Nu tager Fiats flagskib, Croma Van med 200 dieselheste konkurrencen op.

De italienske verdensmestre i fodbold kan andet end at trille med bolden, og italienerne viser stor træfsikkerhed med klassens stærkeste og kraftigste van. Der er power i den 2,4 liters Common Rail-motor, som synger af velvære.

Pavarottis høje toner rammes også i det øjeblik, kabinen indtages. Den efterhånden klassiske kopholder mangler, men det er til at leve med set fra den unikt høje siddeposition i en duften af læder.

I den nye Croma er der så meget overskud og selvsikkerhed, at bilen i modsætning til de mange prangende firehjulstrækkere ikke har behov for at skilte med sin potens. Croma'en har bare stil, og kun et undseeligt Croma-skilt og designeren Guigiaros lille kontrafej vidner om bilens storhed.

225.000 kroner - og så skal moms lægges oven i, hvis den skal kunne køres privat - er til gengæld mange penge for en van til to personer. Men den ombyggede udgave af personbilen byder ud over den snerrende bidske motor på en lang række oplevelser.

Den store motor gør Croma lydløs at cruise i. Selv efter ombygningen til van er der fortsat plads til personer af basketballspiller-højde. Behøver sælgeren plads til vareprøverne, er der ingen problemer. I højden slår Croma alle konkurrenter og tilbyder 1610 liters bagagerum, uden det elegante indtryk lider skade.

Fiat Croma har fået et vellykket come back i Danmark, efter den blev kritiseret i 1990'erne for blandt andet manglende sikkerhed. Syv airbags, ESP og fem stjerner i Euro NCAPs crashtest råder bod på den dårlige historie.

Fiat har sendt Croma til ombygning hos Pendelmatic i Brøndby. Det har kastet små, gode og finurlige detaljer af sig. Bilen er udstyret med små opbevaringsrum under gulvet i varerummet, og en aflæggehylde bag forsæderne fungerer også godt.

Hvis sælgeren eller håndværkeren synes prisen er for pebret, er der billigere alternativer i Croma-klassen end topmodellen med det glidende automatgear.

For 190.000 kr. kan en Dynamic-version med en 1,9 liters motor erhverves. Til den pris mangler ejeren 50 heste i forhold til den dyreste udgave.

At selv en verdensmester laver fejl, beviser Croma'en dog også. Visker- og lysstilkene er store, uhåndterlige og klodsede på et ellers nydeligt instrument-design, og man risikerer at ramme stilken til cruise control'en i stedet for blinklyset. Ikke så smart.