Vi motionerer ikke kun for kroppens skyld

Hver tredje dansker dyrker motion for at få en sund psyke. Forskning bekræfter en positiv effekt, og Psykiatrifonden ønsker, at fysisk aktivitet tænkes mere ind i forebyggelse og behandling af psykisk sygdom i Danmark.

En tur i det fri er motion for både krop og sind. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et lavere tal på badevægten, større muskler i spejlet eller en mindre stakåndet tur op ad trappen. Det kunne være populære bud på årsager til at holde sig fysisk aktiv, men faktisk træner mere end hver tredje dansker ikke primært for at få en trimmet krop, men snarere for et sundt sind med mere mentalt overskud.

Det viser en ny undersøgelse fra Psykiatrifonden, hvor 3.000 repræsentativt udvalgte danskere er blevet spurgt om deres årsager til at dyrke motion. Her svarer 36 procent, at hverken udseende, vægt eller forebyggelse af livsstilssygdomme er den primære grund til at snøre sportssko og gribe bold eller ketcher. Det er derimod det faktum, at sporten giver dem en sund psyke med mere mening og livskvalitet. Og de fysiske fordele findes selvfølgelig stadig.

»Motion har jo en vældig effekt på den fysiske sundhed. Det er der allerede en masse anbefalinger med. Men der har også været en tendens til at se fysikken og psyken som to adskilte ting. Det er vores hovedpointe, at de to ting i høj grad hænger sammen,« siger formand for Psykiatrifonden, Anne Lindhardt.

»Det er i virkeligheden banal viden. Vi ved jo alle sammen, at man får en større grad af psykisk velvære, når man rører sig og bruger kroppen. Det hænger sammen med, at der i hjernen frigøres en række hormoner, som simpelthen øger velværet og giver mere energi. Mange bliver i forvejen vældigt trætte rent psykisk af deres arbejde, og når man også bruger kroppen og bliver fysisk træt, afbalancerer signalstofferne på en eller anden måde den psykiske stress.«

Motion forebygger depression

Det bakkes op af et amerikansk studie, som for nylig er udgivet i det anerkendte tidsskrift JAMA Psychiatry. Forsøget viser, at risikoen for depression reduceres med en femtedel hos personer, der motionerer tre gange om ugen, og med yderligere seks procent for hver ekstra træningssession. Samtidig viste forsøget dog, at de depressive personer, der havde mest brug for den fysiske bevægelse, også var mindre tilbøjelige til at motionere.

»Det sker jo tit, hvis man er stresset og psykisk træt, at man ikke orker at bevæge sig. Men det kan være en rigtig god ide at gøre det alligevel. Vi plejer at sige, at et sted mellem 600.000-700.000 danskere har svært generende psykiske symptomer. 40.000 har egentlige psykoser. På den måde er de psykiske sygdomme blevet folkesygdomme. De kan ramme os alle sammen, og derfor er det fantastisk vigtigt at lede efter forebyggende metoder i hverdagen. At man husker at røre sig, og griber chancen, når den er der,« siger Anne Lindhardt.

Ønsker øget fysisk fokus

En tidligere undersøgelse fra Psykiatrifonden blandt 400 mennesker med skizofreni har vist, at de positive effekter også gælder for mennesker med mere svære psykiske problemer. Her svarede fire ud af ti deltagere nemlig, at motion har hjulpet dem meget i behandlingen. I nogle tilfælde mere end psykoterapi, social støtte og medicin. På den baggrund ønsker Psykiatrifonden et større fokus på fysisk aktivitet i både forebyggelse og behandling af psykiske lidelser.

»Det er vigtigt at tænke fysisk aktivitet ind på de psykiatriske afdelinger. Som det er nu, er forholdene for at røre sig for dårlige mange steder. Når personer med svære psykiske sygdomme får mulighed for at brænde kræfter af i haver eller udendørsområder, kan man blandt andet forebygge at bruge tvang. Og når kommunen for eksempel besøger en ældre person, som er sunket lidt hen både fysisk og psykisk, kan selv det at rejse sig fra stolen og sætte sig igen have en effekt. Det behøver ikke være store, forkromede maskiner,« siger Anne Lindhardt.

»Der er gevinst for alle i selv små tiltag, det, jeg ynder at kalde gratis motion: At tage trappen, gå i stedet for at tage bilen og rejse sig en gang imellem, hvis man har et stillesiddende arbejde. Det vil også øge den psykiske sundhed. Fordi den netop hænger sammen med den fysiske.«