Chokolade og kage handler også om følelser

Forarbejdede, fede og sukkerholdige fødevarer skaber den største afhængighed, viser ny undersøgelse. Men mad handler også om alt muligt andet end at blive mæt og nyde smagen.

Er du blevet lidt af en donut-junkie? Halv- eller hel afhængig af chokolade, Thai takeaway, pizza, chips, cookies?

Så er det nok dine adfærdsmønstre og dine vaner, du skal ind og justere. For mad handler også om følelser.

Ifølge en ny undersøgelse, offentliggjort i det internationale medicinske tidsskift »Plus One«, er det især forarbejdede, fede og sukkerholdige fødevarer, der er de værste til at skabe afhængighed.

»Velsmagende og højt forarbejdede fødevarer kan producere nogle ændringer i hjernen og skabe den samme adfærd, som man også ville bruge til at diagnosticere afhængighed af stoffer og alkohol,« siger Dr. Nicole Avena, Michigan University, til The Huffington Post.

Hun forsker i ernæring, kost og afhængighed og har en ph.d. i neurovidenskab og psykologi.

»Hvis mennesker føler, at de er direkte afhængige af nogle bestemte fødevarer, burde der kunne stilles en decideret diagnose. Men i dag er mad-afhængighed ikke officielt anerkendt som afhængighed,« siger Nicole Avena.

I undersøgelsen blev 504 deltagere bedt om at identificere de fødevarer, som de mente, de havde størst problem med at holde sig fra.

Og ifølge forskertemaet var det ikke overraskende, at det netop var fødevarer med mange kulhydrater og et højt indhold af sukker og fedt, som skabte en afhængigheds-lignende adfærd.

Nicole Avena beskriver resultaterne som »et vigtigt første skridt i retning af at anerkende, at visse fødevarer er knyttet til en vanedannende spise-adfærd.«

Et skævt forhold til mad

Maria Steenberger, ernæringsekspert og forfatter til flere bøger om kostvaner, møder i sin konsultation mange med et mere eller mindre skævt forhold til mad.

»Det letteste er at udarbejde en kostplan. Men det ikke det, der er det mest interessante. Det mest interessante er det slip, hvor folk hopper af kostplanen igen,« mener hun.

»Det er her, man skal ind og finde ud af, hvad der sker. Og det har i høj grad noget med følelser og adfærd at gøre. Med alt muligt andet, end lige netop at dække behovet for at spise noget bestemt.«

Det gælder især når vi skal belønne os selv, siger hun. Hvis vi er stressede, rastløse, har dårlig samvittighed, brug for en overspringshandling eller behov for hurtig hygge.

»Det føles rart lige i øjeblikket, men er jo en kortvarig nydelse. Så hvis en afhængighed af en bestemt fødevare skyldes stress, må man ind og finde ud af, i hvilke konkrete situationer, det er, man bliver stresset,« forklarer hun.

Man må mærke efter, om man virkelig er sulten, og hvis man ikke er, må man prøve at dække et akut behov på en anden måde, lyder et råd.

Når mennesker får et skævt og overdrevent forhold til mad eller bestemte fødevarer, er det ofte større ting, der ikke er i balance og fungerer.

»Det kan være, at parforholdet kører dårligt, at man ikke har nogen veninder eller generelt bare keder sig i sit liv. Og så er det helt andre ting, man skal ind og ændre på. Nogle gange simpelt i teorien, men sværere i praksis.«