»Min krop hungrede efter sukker«

Jane Faerber er ikke typen, der kan spise sukker med måde. Hun har været nødt til at fravælge det helt. Løsningen er at luge ud i de hurtige kulhydrater og spise mere fedt, som stopper sukkertrangen.

Jane Faerber går konsekvent uden om sukker og sødemidler. Til gengæld spiser hun mere fedt i form af smør, olie, nødder, fede mejeriprodukter og kød med høj fedtprocent. Det kostprincip kaldes LCHF, »Low Carb High Fat« (færre kulhydrater, mere fedt). Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Jane Faerber har ikke glemt, hvordan det føltes, når hendes krop begyndte at dirre. Ikke voldsomt, bare en let sitren og en mere eller mindre konstant indvendig uro.

»Jeg var nødt til at dæmpe min sitren på en eller anden måde, og det kunne jeg kun gøre ved at spise noget med sukker i. Min krop hungrede efter sukker,« siger cand. mag. Jane Faerber, kostrådgiver og kogebogsforfatter.

Men den løsning virkede kun kortvarigt, så begyndte den irriterende sitren igen.

Begyndte at spise mere fedt

»Det var ikke fordi, jeg spiste meget sukker, men noget røg der da ned i løbet af en dag. På et tidspunkt blev jeg dog klar over, at det var mit sukkerbehov, jeg skulle tage fat på. Og at det skulle gøres ret konsekvent.«

For Jane Faerber var det nødvendigt at luge ud i alle sine hurtige kulhydrater og begynde at spise mere fedt.

»Hvis jeg for eksempel havde erstattet sukkeret med pasta og brød, ville jeg have været lige vidt. Så var jeg bare gået efter at få stillet min sukkertrang med madvarer, som måske ikke hedder »sukker«, men som kroppen reagerer på på nøjagtig samme måde, som hvis det var sukker,« forklarer hun.

Men sukkertrangen og den dirrende fornemmelse var der fortsat, og den forsvandt først, da hun droppede de hurtige kulhydrater og begyndte at spise mere fedt.

Alt-med-måde princippet dur ikke for mig

For nogle mennesker fungerer det fint, mener Jane Faerber, hvis de lever efter devisen: Alt med måde. Og derfor også spiser sukker indimellem, men uden at overdrive.

»Men »alt med måde« princippet fungerer bare ikke for mig, når det kommer til sukker. Jeg lever hellere helt uden. Eller med de beskedne mængder, som jeg får indenbords, når jeg for eksempel spiser helt mørk chokolade.

Det er klart nemmere at sige helt nej tak, end det er at stoppe efter to-tre stykker vingummi. For mig i hvert fald. Og livet er simpelthen for kort til at skulle bøvle med det sukker.«

Sund skepsis

Derfor går Jane Faerber konsekvent uden om sukker, det gælder også sødemilder.

»Det kan godt være, at det omdiskuterede sødemiddel Aspartam er frikendt, og at for eksempel Stevia og Sukrin er det, man betegner som naturlige sødemidler. Men jeg har generelt en sund skepsis over for den slags, og når der har været så meget tvivl, tænker jeg:

Hvorfor skulle jeg så spise det, når jeg kan vælge mellem så meget andet?«

Med sit konsekvente fravalg har Jane Faerber fået stabiliseret sit blodsukker, derfor føles kroppen i dag meget mere i ro, synes hun.

»Der er blevet længere fra tanke til handling, og er ikke så meget impuls over det, når jeg spiser noget.«

Det skyldes primært, siger hun, at hun spiser mere fedt, og at det stort set fjerner trangen til sukker.

Med sit fravalg af sukker fik Jane Faerber ændret nogle af sine kostvaner. Ved at spise færre kulhydrater (korn og sukker) og være opmærksom på at få mere fedt i form af smør, olie, nødder, fede mejeriprodukter og kød med høj fedtprocent. »Low Carb High Fat«, kaldes kostprincippet (færre kulhydrater, mere fedt).

Ud med langtidsholdbare fødevarer

Jane Faerber spiser i dag langt mere sundt end tidligere, og det behøver ikke at være hverken særlig besværligt eller dyrt.

»Der er nogle helt bestemte gange, jeg ikke går igennem i supermarkedet. Jeg går for eksempel helt uden om forarbejdet mad og mad med skjult sukker. Jeg køber heller ikke fødevarer med lang tids holdbarhed.«

Jane Faerber udkommer med en ny kostbog »LCHF året rundt« 5. januar.