Derfor skal du tage iskold sukker-tyrker

Er du til hardcore-modellen: Nul sukker? Eller mere til de bløde mellemløsninger, hvis du skal have bugt med det hvide, forførende stads? Det er januar og tid til stribevis af nye bøger om sundhed og ernæring de kommende dage. Med sukker som et gennemgående tema.

Tag en iskold sukkertyrker Foto: Iris Fold sammen
Læs mere

Champagnen er drukket, kransekagen spist og vi har kysset hinanden ind i det nye år. Og som altid i begyndelsen af januar er det tid til at kickstarte en lidt sundere livsstil – måske.

De kommende dage vælter det ud med nye bøger om kost og ernæring.

Om alt fra »Spis mere sundt«, der udkommer i midten af januar, til »LCHF (low carb high fat) Året rundt«, som kan købes fra på mandag.

Med opskrifter og inspiration til et familieliv uden sukker. Hvis man altså vælger »hardcore« modellen. Og ikke er til de blødere mellem-løsninger.

Spar på sukkeret

Den lille sukker-pusher, der lokker med forskellige former for smarte kvik-fix, skal ikke længere have så meget magt. Det er et gennemgående tema i flere af årets første sundheds- og ernæringsbøger.

Også i Birgitte Nymanns nye bog »Slankekuren«, der udkom i går.

Men hvad skal man? Er det en iskold sukkertyrker? Eller skal det hvide, forførende stads skiftes ud med sødemidler?

»Spar på sukkeret helt generelt og erstat sukkeret i mad- og drikkevarer med naturlige sødemidler, der indeholder færre kalorier,« lyder et råd fra lektor, ph.d. Per Bendix Jeppesen.

Han forsker i kost og velfærdssygdomme ved Århus Universitetshospital og peger på den grønne Coca-Cola Life som et af de seneste eksempler på et produkt, der indeholder det naturlige sødemiddel stevia, som vinder stadigt mere frem.

Et vigtigt skridt, kalder Per Bendix Jeppesen det, i retning af at få fjernet noget af sukkeret.

72 liter sodavand om året

Siden begyndelsen af 1960erne har vi i Danmark tredoblet vores sukkerindtag, med sodavand som den største synder. 72 liter om året drikker danskerne i gennemsnit om året. Og det er meget, siger Per Bendix Jeppesen.

I gennemsnit får børn 21 kilo slik årligt. Plus det skjulte sukker.

»En sodavand ved man er fyldt med sukker, så det er et reelt valg. Men ikke alle er klar over, at for eksempel kyllingebryst ligger i en smagsfremmende lage med masser af sukker.

Også rugbrød er der sukker i, det samme med pålæg, salater og andet præfabrikeret mad.«

Sukkervaner er der fuld fokus på hos ISIS. En dansk virksomhed, der har specialiseret sig i søde sager uden tilsætning af sukker. Her bruges der i stedet naturlige- eller kunstige sødemidler over hele linjen.

Kopi af Marsbar

Senest er det den nye karamel »free soft bar« uden tilsat sukker. En kopi af en Marsbar, som kommer på supermarkedernes hylder i næste uge.

Ifølge firmaets Marketing Manager Line Krogh Ellesgård er alle produkter fra slik, is og kager til morgenmads-produkter og mellemmåltider udviklet til folk med diabetes.

Samtidig indeholder de mindst 30 pct. færre kalorier end tilsvarende »normale« produkter.

»Især de seneste par år har vi fået langt flere kunder, som ikke er diabetikere. Det er danskere, som bare gerne vil undgå sukker,« siger Line Krogh Ellesgård.

Hun mener, at en af forklaringerne er en øget bevidsthed hos folk om de skadelige virkninger af sukker, blandt andet risiko for fedtlever og udvikling af diabetes. ISIS bruger primært sødemidler til at søde med, som ikke påvirker blodsukkeret.

Kostfibre og proteiner

»I stedet for sukkerets fylde bruger vi kostfibre eller proteiner. Derfor har de fleste af vores produkter et højt fiber- og/eller proteinindhold. Det høje fiberindhold i produkterne giver en stabil blodsukkerstigning,« forklarer Line Krogh Ellesgård.

Normalt giver sukker en lynhurtig og høj stigning i blodsukkeret. Et problem, fordi det får blodsukkeret til at falde hurtigt igen.

»Så bliver man sulten og er inde i den onde cirkel. Fibre stabiliserer blodsukkeret over tid. Dermed undgår man de udsving, som sukker giver.«