Stor forskel på selskabernes omkostninger

De samlede omkostninger ved pensionsselskabernes nye opsparingsprodukter svinger kraftigt. Blandt de tre største selskaber er PFA billigst, mens Nordea og Danica halter bagefter. Selskaberne forsvarer sig med høje afkast.

»De fleste kunder med Danica Balance har fået mellem 10 og 14 pct. i afkast i 2006 efter investeringsomkostninger. Det er det, der virkelig betyder noget for kunderne,« siger Jens Christian Nielsen. Foto: Ditte Valente Fold sammen
Læs mere
Blandt de tre største kommercielle pensionsselskabers nye opsparingsprodukter er omkostningerne i de dyreste selskaber i mange tilfælde dobbelt så store som i det billigste.

I Berlingskes regneeksempler ligger omkostningerne i de populære markedsrenteprodukter, Danica Balance og Nordea Vækstpension, på næsten det dobbelte af PFAs markedsrenteprodukt, PFA Sammensætter.

For kunder med et samlet depot på 100.000 kr eller en mio. kr. har Danica og Nordea Liv & Pension omtrent samme omkostninger, mens Danica ligger højest for kunder med et samlet depot på 2,5 mio. kr. PFA har i flere af eksemplerne de højeste direkte omkostninger, der fremgår af kundernes årsopgørelse, men til gengæld er selskabet i alle eksempler absolut billigst, når det gælder de skjulte omkostninger fra pensionsselskabernes investeringsfonde.

Større spredning

Underdirektør i Nordea Liv & Pension, Kristoffer Bork, mener dog, at selskabets produkt indeholder mange elementer, der retfærdiggør højere investeringsomkostninger end PFA.

»I Nordea Vækstpension investerer vi pengene meget bredt. Vi har bl.a. store alternative investeringer i f.eks. kapitalfonde samt investeringer i ejendomme. Det er med til at sprede risikoen samtidig med, at det giver gode langsigtede afkast. Men det vil altid koste en smule mere, når man f.eks. skal bruge ressourcer på at vurdere unoterede papirer,« siger han.

Afkastet tæller

I Danica mener cheføkonom Jens Christian Nielsen heller ikke, at omkostningerne i sig selv er det mest afgørende. Det vigtigste er derimod, hvad kunderne får i afkast efter omkostninger.

»De fleste kunder med Danica Balance har fået mellem 10 og 14 pct. i afkast i 2006 efter investeringsomkostninger. Det er det, der virkelig betyder noget for kunderne,« siger Jens Christian Nielsen, der også gør opmærksom på, at investeringsprofilen tilpasses automatisk uden omkostninger for Danicas kunder.

Selskaberne er for dyre

Administrerende direktør i Finanshuset i Fredensborg, Kim Valentin, er enig i, at kundernes afkast og risiko også er væsentligt, men han mener, at selskabernes omkostninger under alle omstændigheder er en afgørende målestok for kunderne.

»Det vil altid være usikkert at sige noget om det fremtidige afkast, men kunderne kan til gengæld se, hvor store omkostningerne er. Det er værd at forholde sig til, og der er ingen grund til, at selskaberne tager så meget for at investere folks opsparing. Jeg mener faktisk, at alle selskaberne stadig er for dyre,« siger Kim Valentin.

Koncernsalgsdirektør i PFA, Dick Magnussen, mener ikke umiddelbart, at selskabet tager for meget, men han lover, at selskabet vil nedsætte priserne i løbet af 2007.

»Vi vil gerne tage Kim Valentins udfordring op og forsøge at gøre det endnu billigere. Priserne er allerede faldet meget, men ved nye produkter tager det tid, før priserne finder sit rette niveau. Jeg kan dog love, at der sker noget i år,« siger han.

Markedsrenteprodukter og omkostninger

Pensionsselskabernes markedsrenteprodukter, hvor afkastet følger markedet, vinder voldsomt frem i disse år. I modsætning til traditionelle pensionsprodukter med fast rentegaranti svinger afkastet med op- og nedture på de finansielle markeder. Til gengæld skulle det gennemsnitlige afkast gerne blive højere på lang sigt, da man kan investere mere »frit« og sætte flere penge i aktier.

I nogle markedsrenteprodukter er det eksterne investeringsforeninger, som investerer pensionskronerne, og i andre markedsrenteprodukter er det pensionsselskabernes egne fonde. Begge produkttyper har været under hård kritik for høje omkostninger, men Berlingske Business har kun regnet på omkostningerne ved de produkter, hvor pensionsselskaberne bruger egne fonde.

Beregningerne er lavet ud fra de populære markedsrenteprodukter, Danica Balance, PFA Sammensætter og Nordea Vækstpension. Det er alle markedsrenteprodukter, hvor investeringerne tilpasses den enkelte kundes alder, og hvor selskaberne kun bruger egne investeringsfonde. Beregningen tager udgangspunkt i en middel aktieandel.

Det skal bemærkes, at PFA Sammensætter er et markedsrenteprodukt inden for PFA Dit Valg, der er opdelt i syv puljer. Der er taget udgangspunkt i pulje 7, hvor 100 pct. af investeringen er placeret i markedsrente.