Sikkerhed til søs

Sø-ro: »Aldrig mere Titanic« var udgangspunktet for etableringen af søredningssystemet AMVER. I går blev syv danske rederier hædret for deres aktive indsats for at skabe større sikkerhed til søs i det internationale AMVER-samarbejde.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den amerikanske viceambassadørs residens i Charlottenlund dannede med sit navn Sø-ro i går meget passende ramme om, at syv danske skibsrederier blev hædret for deres indsats i det verdensomspændende søredningssystem AMVER. Systemet er et internationalt program, der yder hjælp til skibe i havsnød, og hele danske 81 skibe blev hædret for deres aktive deltagelse i 2001.

Hædersbevisningerne i form af diplomer, vimpler og plaketter blev overrakt ved den amerikanske ambassadør, Stuart A. Bernstein, der udtrykte sin dybeste respekt for de danske sejleres professionalisme og medmenneskelighed.

Deltagelsen i AMVER er frivillig, gratis og åben for skibe fra alle lande. Ideen er, at skibene dagligt rapporterer deres positioner på havet til AMVER, som skaber en oversigtsbillede, der transmitteres til redningscentre over hele verden. Billedet viser også skibenes kaldesignaler, profiler, hastighed, medicinske formåen samt kursen. I en nødssituation kan redningscentrene på den måde udpege det nærmeste redningsskib, som er bedst udrustet til at komme til hjælp.

Blandt andet blev 504 mennesker reddet i 1994, da seks AMVER-skibe skiftede kurs for at komme passagerer og besætning på et krydstogtskib til undsætning. I dag deltager flere end 12.000 skibe fra 140 nationer i samarbejdet, og i gennemsnit rapporter 2.800 fartøjer deres positioner til AMVER hver dag.

Ud over de 81 danske skibe, der i år bliver hædret af den amerikanske kystvagt for deres indsats, deltager et tilsvarende antal skibe fra Danmark i AMVER. Diplomerne går blot deres stavn forbi, fordi de ikke opnåede de krævede 128 dages rapportering af deres positioner i 2001.

På Søro-residensen gik hædersbeviserne i går til følgende rederier:

Dannebrog Rederi A/S (1 skib), J. Lauritzen A/S (10 skibe), A.P. Møller (21 skibe), D/S Norden (3 skibe), Thor Chartering A/S (1 skib), A/S Dampskibsselskabet Torm (11 skibe) og Tschudi & Eitzen Ship Management (Denmark) A/S (20 skibe).

cad@berlilngske.dk