Læs dig til et forspring i konkurrencen

Det er ikke nok med produkt­innovation for at få succes. Der skal fokus på ledelsesmæssig innovation. Med udgangspunkt i seks store danske virksomheder gennemgår den nye bog »Innovating Organization & Management«, hvordan organisation og ledelse kan skabe et forspring.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er nogle virksomheder, som gør det godt, og andre, der gør det dårligt. I 2004 var det ved at gå galt for alvor for LEGO. Et underskud på næsten to milliarder kroner havde forvandlet virksomheden fra at være urørlig som en af Danmarks bedste virksomheder til at være en bundskraber.

Den daværende ledelse blev udskiftet, og den varme stol blev overtaget af Jørgen Vig Knudstorp, der gik i gang med at få stoppet styrtblødningen på bundlinjen. Det var ikke alene et spørgsmål om en økonomisk turnaround. 

Det var en helt rigtig fremgangsmåde. I dag er LEGO igen blevet en af Danmarks mest succesfulde virksomheder med overskud i milliardklassen. Spørgsmålet er derfor; hvad gjorde Jørgen Vig Knudstorp og LEGO rigtigt gennem de år? Og hvad er det, som skaber en succes for nogle virksomheder; men ikke virker for andre.

En ny ledelsesbog bruger bl.a. Lego som case til at forklare hvordan organisation og ledelse kan skabe et forspring i forhold til konkurrenterne.

Berlingskes faste anmelder af ledelsbøger har kigget nærmere på bogen »Innovating Organization & Management« af Nicolai Foss, Torben Pedersen, Jacob Pyndt og Majken Schultz.

Pakken består af onlineartiklerne:

- LEGO er det innovative forbillede

- Læs dig til et forspring i konkurrencen

- Ørholsts top 5 bøger om ledelse

Ved at købe abonnement på Business PLUS i en måned eller et år får du også adgang til Henrik Ørholsts øvrige anmeldelser af ledelsesbøger.


Den er tungt skrevet og afspejler derfor, at forfatterne er blandt den akademiske superliga i Danmark. Nicolai Foss, Torben Pedersen, Jacob Pyndt og Majken Schultz har kastet sig over det klassiske emne, hvordan opnår en virksomhed en konkurrencemæssig fordel?

Et nøglespørgsmål, der er fundamentet for det arbejde, som toplederen prøver at besvare hver dag samtidig med, at bestyrelsen stiller krav. Men også forskerne og konsulenterne, der står på sidelinjen, forsøger at finde svaret.

Desværre er der ikke noget klart svar for hvordan, det skal gøres. »Innovating Organization & Management« kommer heller ikke med svaret. De giver rammerne og overblikket over et tåget område, som består af fratrådte direktører og mislykkede strategiplaner.

Bogen står på to søjler; organisation­design og ledelsesprocesser, der kan bruges til at skabe et konkurrencemæssigt forspring. Her læner de sig op ad de tanker, som Gary Hamel og de nyeste strategiskoler står for.

De er i godt selskab, og der henvises også til den verdensberømte managementguru. Det er et felt, som Michael Porter kun har beskæftiget sig begrænset med. Hans fokus har først og fremmest været alt det, der ligger uden for virksomheden og ledelse, organisation og processer er et område, som den stærke Harvard Business School professor har overladt til andre. 


Et akademisk værk

Det er en akademisk bog uden de hurtige løsninger, som konsulentbøgerne er præget af. Det er en styrke. Men en svaghed for dem, der har brug for de hurtige svar. Bogen har derfor ikke noget særligt folkeligt element i sig. Det er en bog, som først og fremmest har en målgruppe, der sidder uden for hjørnekontoret eller bestyrelseslokalet.

Men netop derfor kan det være en god idé at prøve noget nyt – at læse teori. Her er »Innovating Organisazation & Management« ikke et dårligt sted at starte. Det er kun de første 40 sider, der er teori plus et enkelt afsluttende kapital.

Det meste af bogen består af seks cases, der er udarbejdet til undervisningsbrug, nemlig: LEGO, Vestas, Coloplast, Christian Hansen, IC Companies og NKT. Her falder Vestas dog lidt udenfor, da forfatterne ikke har opdateret den med den seneste udvikling med fyringer og organisations­ændringer.

LEGO-casen skal fremhæves for dens brede tilgang til virksomheden. Det er en af de bedste cases, der er skrevet om den succesfulde legetøjsvirksomhed. Den kan derfor bruges til langt mere end bare kedelig casediskussion i auditoriet. Den kan bruges til inspiration til, hvordan den nuværende CEO, Jørgen Vig Knudstorp, har været i stand til at forvandle en virksomhed på vej til kirkegården til en stærk og veldrevet virksomhed.

Bogen vil finde vej til pensumlisterne. Men det er ikke den bog, en topchef vil bruge tid på at læse. Desværre. En god topchef gør noget usædvanligt ind-i-mellem, og det er ikke nok at begynde at løbe et maraton for at blive medlem af gruppen af gamle mænd, der forsøger at lade som om, de er unge og smarte på trods af grå hår og måner i hårbunden.

I stedet for at løbe rundt og satse på at få udsat alderdommen med et par timer, kan det være en bedre idé at tilbringe et par timer med at læse »Innovating Organization & Management«. Med den i hånden vil du være på niveau med den nyuddannede cand.merc’er. Men med et stærkere udgangspunkt.