Krise tackler de danske fodboldforretninger

Den økonomiske krise stopper den økonomiske udvikling for dansk fodbold. Sådan lyder meldingen fra danske superligaklubber.

Læs mere
Fold sammen
Danske Superligaklubber melder nu, at den økonomiske krise har sat en stopper for den eksplosive økonomiske udvikling de seneste år.

Klubberne har tre primære indtægtskilder: Sponsorer, stadionindtægter og TV-penge.

Tv-pengene ligger nogenlunde fast, da de løber over lange kontrakter, og ifølge klubberne er fansene også trofaste. Derimod skal der i langt højere grad end tidligere arbejdes for at fastholde sponsorerne.

Berlingske Business har været i kontakt med 25 procent af klubberne i Superligaen: Silkeborg IF, Randers FC samt Brøndby IF. Og meldingen er den samme over hele linjen. Klubberne er godt tilfredse med at havne på 2008-niveau.

»Det er blevet sværere på sponsormarkedet, og vi skal kæmpe lidt mere for kronerne,« siger adm. direktør i Randers FC. Jacob Nielsen.

Og kommer Randers ud af 2009 på samme niveau som sidste år, vil direktøren være godt tilfreds.

»For os vil det være imponerende, hvis vi kan ligge på samme index som sidste år,« siger han, og understreger, at det dog er forventningen.

Lille Brøndby-optur


Også en af Superligaens mastodonter Brøndby IF kan mærke krisen. Over den brede kam regner man med en lille optur i forhold til sidste år, men der skal arbejdes langt hårdere for pengene.

»Kigger vi specifikt på sponsoraterne, er det et af de områder, vi har vækst. Men det er ’tough’, det er virkelig et hårdt marked. Erhvervslivet er hårdt ramt. Og der, de skærer først, er på markedsføring heri sponsorater,« siger finansdirektør i Brøndby, Palle Nordahl.

Silkeborg IF er just vendt tilbage til Superligaen efter en tur i 1. Division, hvilket har kostet dyrt på bundlinjen.

»I helt runde tal tabte vi 10 procent på vores sponsorater i 2008, og vi ligger en smule under forventninger i 2009, der gerne skulle ramme en smule over 2008,« siger Claus Christensen, økonomidirektør i Silkeborg IF.

Ifølge Christensen kan Silkeborg nemlig tilbyde sponsorerne et bedre produkt i og med, at Superligaen er langt højere eksponeret end 1. Division. Men selvom Silkeborg har sænket priserne for at blive medlem af erhvervsklubben og få billetter til kunderne, bliver det hårdt, lyder analysen.

»Det er klart, at hvis en selskab har fyret 100 om formiddagen, så indgår man ikke et sponsorat om eftermiddagen.«