Entrepreneur: Krisen er det bedste, der er sket for os

Et fejlslagent amerikansk eventyr var for få år siden ved at knække Svendsen Sport. En hård turn­around og en markedsføringsfinte sendte dog lystfiskergrossisten på ny vækstkurs. Firmaet er i år udpeget til Sjællands-vinder i vækstdysten Entrepreneur Of The Year.

fiskeudstyr: Lars Svendsen er grossist i udstyr til lysfiskere. Foto: Claus Bech
Læs mere
Fold sammen

Det kan gå både hurtigt op og hurtigt ned i business. Det ved Lars Svendsen alt om, for stifteren af og direktøren for Svendsen Sport A/S har prøvet begge dele.

Han har både surfet på en succesbølge og været tvunget til at kæmpe for at vende efterfølgende katastrofale regnskabstal. Han kan i dag atter præstere solid vækst i Gadstrup-virksomheden, der bærer hans efternavn. Og det har ikke bare vakt opsigt blandt kunderne – det har også resulteret i en pris som regionsvinder på Sjælland i vækstdysten EY Entrepreneur of the Year.

Svendsen Sport blev etableret i 1977. Med årene udviklede virksomheden sig til en succesrig producent af og grossist inden for lystfiskerudstyr. Men på et tidspunkt gik det galt.

»I årene 2004-05 gik det bare derudad, men vi havde måske for meget selvtillid, for herefter gik det hele galt. Vi tabte en hulens masse penge på at forsøge at komme ind i USA. Det var simpelthen et eventyr, der slog helt fejl,« siger han.

Problemet var ikke bare tabet på den nordamerikanske satsning. Hele forretningen og den måde, salgsapparatet var skruet sammen på, var ineffektiv. Derfor var der ingen vej uden om at se på alle detaljer, og det gjorde Lars Svendsen så. Det, der kom ud på den anden side, var ikke bare en trimmet, målrettet virksomhed. Den var også én, der favnede en ny, global verdensorden – og som i dag kan tjene penge på den. Derfor er stifteren heller ikke bange for at pointere, at »krisen er det bedste, der er sket for os«, som han siger.

Entrepreneur of the year-dysten. Portræt af sjællandske Svendsen Sport, der gør sig i lystfiskerudstyr. Direktør og stifter Lars Svendsen. Fold sammen
Læs mere

Virksomheden præsterer i dag en omsætning på over 300 millioner kroner og har omtrent 100 ansatte. Og så er den blevet en særdeles tung spiller på de sociale medier. Med 700.000 Facebook-følgere er Svendsen Sport et forbillede, når det kommer til moderne markedsføring. Og det er der gode grunde til.

»Lystfiskere er entusiaster ind til benet, og der hersker en meget udbredt selfie-kultur. Man rækker sin fisk frem, fotograferer den og deler den med alle sine venner. Og de er ikke bange for at skrive, hvem der har produceret det blink, de brugte. Det kan vi så bruge i vores markedsføring,« siger han.