Entrepreneur of The Year har byggeri i blodet

Sult på nye udfordringer har fået Michael Mortensen fra HusCompagniet til at satse på nye områder. Med virksomheden Casa satser han nu på offentlige projekter og erhvervsbyggeri – og med så stor succes, at han er udpeget til vinder af vækstdysten Entrepreneur Of The Year.

Foto: Foto: Henning Bagger. Sult på nye udfordringer har fået Michael Mortensen fra HusCompagniet til at satse på nye områder. Med virksomheden Casa satser han nu på offentlige projekter og erhvervsbyggeri – og med så stor succes, at han torsdag blev udpeget til vinder af vækstdysten Entrepreneur Of The Year.
Læs mere
Fold sammen

Michael Mortensen er entreprenør helt ind til knoglemaven. Den 43-årige erhvervsmand har, siden han var en halvvoksen knægt, både interesseret sig for og arbejdet med byggeri. Og det har han gjort med så stor succes, at han efterhånden er et respekteret navn i branchen.

Han er nok mest kendt fra HusCompagniet, som han gjorde til en tung aktør inden for parcelhusbyggeri. Men i dag har han kastet sig over en ny sektor. Via virksomheden Casa A/S har Michael Mortensen i dag etableret sig som en aktør inden for både erhvervsbyggeri og offentligt-private partnerskabsprojekter, og det har vakt opsigt.

Men ikke bare blandt kunder og konkurrenter – også dommerpanelet i EY Entrepreneur Of The Year har været så imponeret, og det har kåret Casa A/S som dansk vinder af konkurrencen.

Deltagelsen i vækstdysten kræver, at en virksomhed lever op til en række krav om størrelse, selskabstype og regnskabsmæssige præstationer de seneste år. Men når det kommer til den endelige kåring af vinderen, er det op til dommerne at vurdere, hvad de finder mest overbevisende og imponerende i en virksomheds historie.

Det betyder dog ikke, at der er noget galt med talmaterialet fra Casa A/S. Virksomheden hører hjemme i Horsens, har eksisteret i otte år, er efterhånden nået op på en nettoomsætning på over 850 millioner kroner og kunne i 2014 præstere et bundlinjeresultat på 40 millioner kroner. Virksomheden har officielt 80 ansatte. Regner man underleverandører med, så beskæftiger Casa A/S ifølge egen opgørelse årligt over tusind mennesker.

Virksomheden er vokset år efter år. Og spørger man Casas direktør, Michael Mortensen, der stiftede virksomheden i 2006 sammen med partnerne Per Hansen og Peter Rosengreen, så vil virksomheden fortsat fokusere på vækst. Det sker blandt andet ved i højere grad at satse på hele landet som marked og ikke bare holde sig i det jyske, hvor virksomheden er forankret.

»Vi vil fortsat fokusere på det, vi er gode til. Men vi vil samtidig gerne sprede os mere ud over hele landet. Vi åbnede kontor i København for halvandet år siden, og det arbejder vi på at få til at køre endnu bedre. Vi satser på vækst, men det skal ske i et tempo, hvor vi selv kan følge med,« siger Michael Mortensen, der tegner virksomheden som administrerende direktør.

Egen virksomhed som 14-årig

Når det kommer til historik så har Casa A/S og Michael Mortensen en del at fortælle på trods af, at han ikke har meget mere end fire årtier på bagen. Michael Mortensen kastede sig straks efter folkeskolen ud i at følge sin fars eksempel. Han uddannede sig som tømrer, gik til hånde, hvor han kunne, og etablerede som blot 14-årig sin egen virksomhed. Det foregik dog via en advokat, da han selvsagt ikke alene kunne tegne virksomheden som mindreårig.

Herefter gik det slag i slag. Et enkelt byggeprojekt blev til flere, og med tiden voksede det sig så stort, at han overtog sin fars entreprenørvirksomhed, som i sidste ende blev til den særdeles succesrige parcelhusentreprenør HusCompagniet.

Da han i forrige årti valgte drypvis at sælge ud af HusCompagniet til kapitalfonden Axcel, fandt han ud af, at han havde brug for nye udfordringer. Men det skulle stadig være inden for hans spidskompetence, byggeriet.

»En drivkraft i salget af HusCompagniet var, at jeg på det tidspunkt nærmest havde bygget parcelhuse, siden jeg blev født. Jeg trængte til at lave noget andet. Så da muligheden viste sig, solgte jeg ud af HusCompagniet. Herefter startede Casa op. Man kan sige, det var en måde at udvikle mig selv på, men det var stadig inden for mit område, nemlig byggeriet. Men på en lidt anden måde,« siger han.

Casa blev etableret og begyndte at vokse og finde sit fokusområde. Én ting var selve projekterne, en anden var processerne. Michael Mortensen har, præcis som han havde det i HusCompagniet, haft øje for, hvordan man strømliner processer, så det kan komme både kunder og virksomheden selv til gode. Og det, mener han, er en stor del af årsagen til virksomhedens succes.

Han bruger som eksempel de offentlig-private-partnerskaber, kaldet OPP. Casa A/S har budt på fire af slagsen og vundet dem alle. Projekterne er kendetegnet ved, at entreprenøren har været med fra de første faser, og derudover er entreprenøren også en del af den efterfølgende drift. Det giver flere fordele.

»Det et både spændende og en meget stor fordel at være med i hele processen, fordi du kan lave designgentagelser, og det kan skabe besparelser, der kommer både kunden og os til gode. Du kan godt designe 30 huse, der måske ikke ligner hinanden arkitektonisk, men hvor vinduer, gulve osv. er lavet ud fra samme principper,« siger han og tilføjer:

»Hvis ikke vi var med fra begyndelsen, så ville arkitekten og ingeniøren allerede på forhånd beslutte, hvordan processerne skulle være. Det kan betyde, at tingene ender med at blive gjort på 30 forskellige måder. Det er ikke, fordi der behøver at være noget galt med nogen af måderne, men gentagelserne giver både økonomiske fordele og minimerer risikoen for fejl.«

Vinder: Michael Mortensen er serieiværksætter med afsæt i byggebranchen. ?Foto: Henning Bagger Fold sammen
Læs mere

Ansvar for egne valg

Når det kommer til den efterfølgende drift af en bygning, så mener Michael Mortensen, det er en enorm fordel, at entreprenøren er med til at tegne huset og stå for en del af materialevalget. Entreprenøren kommer nemlig i sidste ende til at stå til ansvar for sine valg.

»Det er en spændende model, hvor vi er med til at bestemme, hvilke materialer der skal bruges, og hvor driften og vedligehold også er en del af regnestykket. Det har man ikke gjort så meget i byggeriet tidligere. Nu kommer vi selv til at stå på mål for det, vi bygger,« siger han og tilføjer:

»Pludselig betyder det for alvor noget for entreprenøren, hvor meget ejendommen bruger i varme, og hvor svær den er at gøre ren. Bare tag en klinke som eksempel. Den bliver ofte valgt, fordi den er pæn. Men der kan faktisk være stor forskel på, hvor nemme de forskellige typer klinker er at holde rene. Det har vi muligheden for at tænke ind.«

Parkeringshuse

Casa har indtil videre specialiseret sig i parkeringshuse i forbindelse med hospitalsbyggerier, når det kommer til de offentlige projekter. Derudover gør virksomheden sig hovedsageligt inden for nybyggeri og renovering af erhvervsbyggerier.

Det felt kunne Michael Mortensen principielt godt tænke sig at udvide en anelse. Men ikke for enhver pris. For i entreprenørbranchen, som i finanskrisens skygge oplevede alt fra snærende smalhals til regulære koncernkollaps, fokuserer kunderne på, at de handler med en entreprenør, som ved, hvad han gør, og som ikke er presset på regnskabstallene.

»Vi arbejder i et meget konkurrencepræget marked. Vi tænker os om og vælger områder, vi har fokus på. Det blandt andet, fordi vi hele vejen gennem organisationen har meget veluddannede medarbejdere, som sidder med stor knowhow inden for deres felt – fra advokat til økonomichef,« siger han og tilføjer:

»Derudover er vi økonomisk velpolstrede. Det giver alt andet lige tryghed hos kunderne. Nogle gange er der jo nogen, der vil mere, end de reelt kan, og det kan give bagslag. Vores kunder skal være sikre på, at vi også er der om fem eller ti år.«

Derfor er en god arbejdsdag for Michael Mortensen ikke bare én, hvor der er sat underskrift på en ny deal. En god arbejdsdag kan også være det modsatte.

»Det er spændende at være ude og vælge mellem opgaver – men mit job handler også om at sige nej tak. En opgave kan være for dårlig, for risikofyldt eller ikke passe til vores ekspertise. Det kan være en svær disciplin at vælge,« siger Michael Mortensen og tilføjer:

»Det er ikke en udfordring at vinde opgaver. Det er derimod en udfordring at vælge dem, man kan tjene penge på.«