Elite var Clippers springbræt

Skibene fra det konkursramte skandalerederi Elite Shipping blev shippingmanden Torben G. Jensens springbræt til vækst for Clipper Groups aktiviteter inden for multipurpose- og projektskibe.

Unibank, BG bank og Danmarks Skibskreditfond led voldsomme tab, da Elite Shipping i slutningen af 1990erne kollapsede og efterlod milliardgæld til banker og skibskreditfond. Rederiet Elite var også et dyrt bekendtskab for de tusindvis af danskere, som havde investeret i Elite-anparter.

Efter konkursen i 1999 blev Elite Shipping omdannet til selskabet Elite Rederi med storbanken Nordea og Danmarks Skibskreditfond som aktionærer.

Kommercielt springbræt
»De kunne ikke sælge rederiets skibe uden at få et endnu større tab. Derfor valgte de at drive skibene videre i en strategisk alliance med os. Bankerne havde en mulighed for at undgå yderligere gæld. For os var samarbejdet en mulighed for at udvide vores aktiviteter,« siger Søren Halsted, administrerende direktør i Clipper Denmark.

Bankerne og Clipper dannede 28. juni 1999 joint-ventureselskabet Clipper Elite Carriers (CEC). Frem til september 2002 købte Clipper omkring 35 af skibe af bankerne samt disses aktier i Clipper Elite Carriers A/S.

»I de første år var Clippers interesser inden for dette specielle segment ikke store nok til for alvor at spille en rolle. Købet af Elite-skibene var et vendepunkt, et kommercielt springbræt, om du vil,« siger Søren Halsted.