Dansk spilbranche skriger stadig efter investeringer

Spil. Med vækstrater op til 35 procent årligt og en målgruppe på over 220 millioner mennesker, er der fuldt damp på spilbranchen. Alligevel står de danske spiludviklere og ser langt efter de helt store investeringer.

Der er penge i skidtet. Den globale markedsværdi på computerspil vurderes til at lægge i omegnen af 218 milliarder kr. Ny analyse fra Vækstfonden peger på et kæmpe potentiale med vækstrater op til 35 procent. I Danmark er vi bredt repræsenteret af en række ambitiøse spiludviklere, der vil blande sig med de største udviklere.

Men virksomhederne har brug for en katapult i form af finansiering, der kan skyde dem ud i de globale spilforlags bevidsthed. Trods de fine markedsanalyser mangler interessen fra investorerne stadig, lyder det fra branchen.

- Det er et stort paradoks, at vi befinder os i en branche med den største vækst overhovedet, men alligevel er det svært at få opmærksomhed fra ventureselskaberne, siger Kristian Waneck fra Zero Point Software.

Selskabet er ved at udvikle et computerspil, der allerede i udviklingsfasen har fået meget opmærksomhed fra de store forlag. Selskabet har tidligere lagt en form for smagsprøve af spillet på nettet og den blev downloaded godt to millioner gange, hvilket er uhørt højt.

-Vi har allerede vist, at der er et globalt marked for Interstellar Marines (Virksomhedens computerspil - red.). Nu arbejder vi på at overbevise danske investorer. Vi tror på, at det vil være sundt for den danske spilbranche med et dansk-ejet franchise, i stedet for endnu en titel, der opkøbes af et udenlandsk forlag, siger Kristian Waneck.

Et stort spørgsmålstegnDen holdning deler Morten Iversen fra virksomheden Zeitguys, der er også er midt i udviklingsfasen af et globalt orienteret computerspil.

- Problemet er, at de danske ventureselskaber ikke har nogle eksperter inden for det her område. De forstår sig på cleantech, biotek og it, men er et stort spørgsmålstegn, når det drejer sig om computerspil. Vi møder ofte den med, at deres datter på seks år har et spil og om vores spil minder om det , forklarer Morten Iversen.

Deadline Games, der er en anden markant spiludvikler på dansk grund opgav delvis de danske ventureinvestorer og søgte kapital andet sted fra. I 2005 trådte de ind på First North for at hente den kapital, der skulle til for at videreudvikle den nu 75 mands store forretning.

Skal bruges som løftestamgBag den nyeste analyse om spilbranchen, står Vækstfonden, der det seneste år har forsøgt at slå på trommer for investeringer i branchen. Vækstfonden er selv gået ind i en lille håndfuld computerspilsprojekter i håb om at være løftestang og trække flere investorer med ind. Vicedirektør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard vurderer, at interessen fra investorerne er blevet større de seneste år.

- Jeg mener, at vi på det seneste har set mere kapital til spiludviklerne. De investeringer, vi selv har lavet på området, har allerede gjort os til en af de mest aktive investorer i Danmark. De investeringer skal over tid være med til at bygge et erfaringsgrundlag blandt investorerne og jeg tror, at når vi får set nogle flere overbevisende businesscases, ser vi også flere investorer. Pilen peger i den rigtige retning, vurderer Rolf Kjærgaard.