Spil-event kan blive Københavns nye "brand"

Branding. I en provinsby i Sverige kan computerspilevents samle 10.000 mennesker. Ambitionerne om at gøre det samme i København er ved at blive mobiliseret. Det kan føre en vigtig branding-værdi for København med sig, lyder det fra turistbranchen.

Til november drager 10.000 spilentusiaster fra hele Europa til den svenske by Jönköping. Byen, der ligger ved søen Vätterns bred og bebos af 120.000 mennesker, bliver to gange om året centrum for computerspilseventen Dreamhack, hvor tusindvis af spilentusiaster fra hele Europa i fire dage spiller computerspil mod hinanden.

Til november skriver Dreamhack og Jönköping sig ind Guinness Rekordbog ved at afholde den hidtil største computerspilkonkurrence i verden med 10.000 deltagere.

Mindre end 200 kilometer derfra på den anden side af Øresund sidder danske arrangører af lignende arrangementer og spekulerer i, hvordan de kan efterligne succesen.

Også hos danske turistorganisationer og interesseorganisationer vækker formlen fra Jönköping interesse. For computerspil er noget, vi er gode til i Danmark og netop noget, vi gerne vil forbindes med.

- Jeg tror, at vi kan komme til at sidde på noget meget interessant her i Danmark. Det er jo en unik markedsføringsmulighed for en producent, når slutbrugerne sidder i de samme lokaler i fire dage. Så det kunne være interessant at samle spiludviklere og markedet for pc-tilbehør, lyder ambitionerne fra Zahid Butt, der er stifter af Slap.dk, den største arrangør af computerspil-events i Danmark.

1500 personerDe danske spilevents er langt fra så omfattende som eksemplet fra Jönköping. Men ambitionerne findes dog og til oktober lægger Ballerup Arena gulv, og tag til det hidtil største arrangement af sin slags, når Slap.dk sætter 1500 personer foran skærmene i fire dage.

Ifølge organisationen Copenhagen Capacity, hvis formål er at profilere København, kan sådanne arrangementer få en enorm branding-værdi for en region. Især hvis den kommer op i Jönköpings størrelsesorden.

- Vi ser sådanne arrangementer som rent branding. Hvis det bliver tilpas stort, vil det være med til at skabe aktivitet i København.

Det er i den sammenhæng, at det kan bruges som et salgsargument, forklarer Palle C. Hansen fra Copenhagen Capacity.

Hos turistorganisationen VisitDenmark (tidligere Wonderful Copenhagen) findes en hel afdeling, der arbejder med eventturisme.

Events med relevansDet er et nyt begreb, som dækker over den turisme, som blandt andet kulturelle arrangementer mobiliserer. Og netop i den kategori passer computerspilsevents noget nær perfekt, lyder det fra afdelingens chef.

- Den type events holder vi af, for her er noget, man kan bygge på. Det har en relevans for Danmark, fordi vi har en vis position på computerspilsmarkedet, forklarer Lars Blicher-Hansen, der er eventturismechef ved VisitDenmark.

Mangler støtteAt potentialet findes til at gro, er Zahid Butt ikke i tvivl om. Alene Slap.dk har 7000 registrerede brugere, og Zahid Butt mærker en massiv og stødt stigende interesse fra spillere for at deltage i sådanne arrangementer. Den samme opmærksomhed oplever han dog ikke fra erhvervslivet og håber på, at flere sponsorer vil melde sig på banen.

- Vi har et problem i den her branche. Vi er alle sammen ved at vokse, men vi har ingen midler til at vokse med, forklarer Zahid Butt.

Hos VisitDenmark mener Lars Blicher-Hansen, at en løsning vil være at tænke arrangementerne mere bredt.

- Hvis man skal videre ud, tror jeg, at man skal tænke anderledes. Det skal ikke blot handle om at plaffe hinanden ned på skærmen, men man skal forsøge at udnytte alt den viden, som er samlet dér.

Eksempelvis til udvikling eller som testmarked, lyder det fra Lars Blicher-Hansen.