Spil for millioner

Spil. Det handler om at sælge eventyr, fantasi og Købehavn, når en dansk delegation tager til verdensstørste spilmesse i Los Angeles.

Helt i den amerikanske ånd er det stort. Meget stort. Mere end 400 firmaer fra 80 lande vil fremvise ikke mindre end 1000 computerspil. Ved spilmessen E3 vil mere en titusindvis af mennesker i løbet af tre dage strømme gennem de gigantiske haller i Los Angeles Convention Center.

Det er dog ikke kun på spilkonsollerne og pc'erne, hvor der bliver spillet. For et helt anderledes spil om millioner af kroner foregår midt i udstillingshallerne. I det spil handler det om at finde den indre købmand frem, have is i maven og sætte pokerfjæset i aktion. En lille dansk uprøvet delegation drager til mulighedernes land med drømme om at slå i gennem, og blive et hit på det internationale spilmarked.

- Det bliver meget spændende, for det seks helt nye virksomheder med stort potentiale, siger Palle C. Hansen fra Copenhagen Capacity.

Mulighederne er endda blevet forbedret efter Copenhagen Capacity og producentforeningen har været med til at arrangere en fælles nordisk stand. Sammen med spiludviklere fra Sverige, Norge og Finland har de seks danske virksomheder fået en stand, der ligger centralt på messen og tilmed klods op ad Sonys stand, der ude tvivl vil tiltrække meget opmærksomhed.

En af de danske spiludviklere, der håber på succes i Los Angeles, er Morten Iversen fra Zeitguyz. Han har tidligere smagt på international berømmelse, da han var med til at udvikle succes-spillet Hitman for nogle år tilbage. I dag står han med sin egen virksomhed Zeitguyz, og det nye projekt, der i øjeblikket har arbejdstitlen Urban Mysteries.

- Vi skal to ting på messen. Vi skal skabe opmærksomhed om projektet og så skal vi finde et forlag, der vil udgive vores spil, fortæller han.

Det helt rigtige forlagJagten på den eneste ene har været i gang i længere tid for Zeitguyz. Det er på trods af, at spillet ikke er færdigt produceret endnu. Måden spil bliver til på, er nemlig, at en demoversion og et manuskript bliver klart, og derefter skal virksomheden ind i et forlags fold, så spillet kan udgives.

En hel del forlag har allerede tilbudt Morten Iversen deres underskrift, men han lader dem vente.

- Det kan sammenlignes med at udgive en bog. Man vil jo gerne ud til de store forlag. Kommer Gyldendal og Rosinante og tilbyder en kontrakt, vælger man jo Gyldendal, forklarer Morten Iversen.

På messen skal han tale videre med dem, han allerede er i kontakt med og hjemmefra forsøger han så at arrangere møder med større og mere attraktive forlag.

- Vi har mange bejlere, og det gør os lidt lækre, det er som at spille poker, man skal have lidt is i maven, siger han.

Per Rosendahl fra Guppyworks har forlag, der udgiver hans spil om H.C Andersen i hele Europa. Nu skal eventyret til det amerikanske og asiatiske marked.

- For spiludviklere er messen det vigtigste arrangement i løbet af året. Branchen er meget gearet på at møder, bliver holdt på messer som den her. Det hører til undtagelsen, at der er mødeaktivitet udenfor messerne, forklarer.

Guppyworks har den fordel at H.C. Andersen er et brand, som mennesker over hele kloden kender.

- Vi håber selvfølgelig på, at der er et marked i Nordamerika og Asien, for vi har et brand og kvalitet. Det er vigtigt at udstråle salgbarhed, for forlagene er ekstremt kommercielt anlagt, siger Per Rosendahl.

Massivt pressefremstødFor en tredje af de seks danske spiludviklere, der er med på den nordiske stand, er situationen meget usædvanlig. Pollux Game Labs er har nemlig haft et forlag i over halvandet år, og er nu klar til at præsentere deres første spil "Lost Empire".

- Det er helt unikt at få et forlag så tidligt forløbet, forklarer Søren Bisgaard.

Men selvom distributionen nu er sikret, er arbejdet langt fra gjort færdigt. Spillet skal sikres succes og sammen med forlaget Stragegyfirst er Søren Bisgaard nu klar til et massivt pressefremstød.

- Vi skal gøre opmærksom på os selv og få en masse kontakter, siger han.

En væsentlig del af kontakterne skal være programmører og spiludviklere. Pollux Game Labs outsourcer en del af deres produktion, og her er det væsentligt at få fingrene i nogle kreative kræfter.

København på kortetSpiludviklerne er ikke de eneste i den danske delegation, som forsøger at tiltrække sig opmærksomhed. Palle C. Hansen fra Copenhagen Capacitys opgave bliver at reflektere en del af udviklernes spotlight hen mod Købehavn. Han skal sælge København til internationale virksomheder, der har brug for et kontor i Europa eller i Skandinavien. Og her vil de store forlag være oplagte.

- Øresundsregionen har givet os gode muligheder for at rekrutterer store aktører til København. De danske spiludviklere er gode referencer. Vi kan pege på, at vi har en mange kreative udviklere i København og at der desuden også findes en spiluddannelse, hvor der netop er kommet 65 nye spiludviklere ud fra, siger Palle C. Hansen.

De argumenter var blandt andet med til at tiltrække THQ, som er en af verdens førende udviklere og udgivere af interaktiv underholdnings-software. Copenhagen Capacity arbejdede på den sag i to og et halvt år, før virksomheden takkede ja.

På spilmessen i Los Angeles begynder en ny kamp for at trække den helt store gevinst til København.