Åbne kurser matcher medarbejderen

Jeg kunne godt tænke mig at supplere Claus Hellmann Hansens svar til direktionssekretæren i ErhvervsBladets Virksomhedsråd 29. juni.

Det ligger i sagens natur, at det virksomhedstilpassede kursus især er indrettet på virksomhedens behov for at flytte sig. Derimod er det min erfaring fra salgskursernes verden, at åbne kurser er meget velegnede til at imødekommet behovet hos den enkelte.

Tænk blot på, hvor forskelligt udgangspunktet er for en nystartet sælger, en key account manager og en sælgerchef.

Et åbent kursus gør det muligt at matche disse forskellige profiler med hensyn til alder og niveau for erfaring og kompleksitet i jobbet.

Tilkøb af coaching tilføjer yderligere en dimension af tilpasning, som kan gøre et åbent kursus til et meget effektivt, individuelt udviklingsinstrument - langt fra det billede af standardisering og gentagelse, som nogle forbinder med begrebet 'åbent kursus'.

Når det er sagt, er det naturligvis vigtigt at vælge kurser hos udbydere, som kan matche medarbejderen med deltagere, som kan bidrage til vedkommendes udvikling.

Og, lige så vigtigt: Udbyderen skal være i stand til og indstillet på at foretage tests før og efter.