Den stærkeste Porsche 911 til dato – 700 hk slippes løs på baghjulene

Den klassiske Porsche-model 911 ankommer i superbilernes rækker med en 3,8 liters turbomotor med 700 hk. For at gøre den så rå og umiddelbar som muligt, overføres kræfterne til baghjulene

Porsche 911 ankommer i superbilernes klasse - 700 hk slippes fri på baghjulene Fold sammen
Læs mere

Forhjulstræk har sine begrænsninger. Selv med specialudviklede hjulophæng og spærredifferentiale til at tøjle kræfterne, virker den magiske grænse for forhjulstrækkerne til at ligge omkring 350 hk. Den hæsblæsende Ford Focus RS500 slap netop 350 hk løs på sine forhjul, og en af chaufførens største opgaver, udover at suge hele dramaet ind, var at holde godt fast i rattet under acceleration. Ellers skiftede forhjulene retning for at løbe den vej, fysikken og underlaget tilfældigvis lagde op til. Den tendens, ukendt i de fleste moderne forhjulstrækkere, kaldes torque steer – momentforstyrrelser i rattet, konsekvensen af at der skal overføres kræfter og styres via samme sæt hjul.

Den store vinge danner et tryk, som holder den nye super-Porsche på vejen Fold sammen
Læs mere


Baghjulstrækkere er en helt anden historie. At motorens ydelse sagtens kan være dobbelt så høj som i Focus RS500, når forenden bruges til at styre bilen i den rigtige retning, baghjulene står for at overføre kræfterne til asfalten og vægtfordelingen på den måde er mere optimal, er det der gør baghjulstræk til det foretrukne i de mest rå sportsvogne. Således også i den nye Porsche 911 GT2 RS, den absolutte topmodel i 911-familien og den stærkeste 911 nogensinde. Porsche har erfaringen og teknikken til for alvor at føre 911 ind i ligaen for supersportsvogne, og det gør tyskerne ved at skrue boxermotoren op til 700 hk og lade det hele komme bagakslen til gode. 911 GT-modellerne, GT2 og GT3, har altid været rene baghjulstrækkere, men i forhold til den forrige GT2 RS fra 2010 er der skruet op for ydelsen med hele 80 hk. En GT2 uden RS, der ud fra tidligere generationer ville have en højere vægt, virker ikke til at være på tegnebrættet.

Både i kabinen og på karrosseriet vil man se udbredt brug af kulfiber og kompositmaterialer, som sænker bilens vægt Fold sammen
Læs mere


911 GT2 RS har enorme bagdæk i størrelsen 325/30 ZR21, den dobbelte bredde af dem mange almindelige biler kører på. Der skal mere til for at overføre 3,8 liters turbomotorens 700 hk og 750 Nm, så super-911'eren har bl.a. en racerinspireret adaptiv undervogn og baghjulstyring for at gøre kræfterne brugbare og bilen mere dynamisk i kurverne. Keramiske kompositbremser er standard, og de sørger for, at 100-0 km/t bliver lige så effektiv en manøvre som 0-100 km/t. Den sprint kan i øvrigt klares på 2,8 sekunder. En dobbeltkoblingsgearkasse (PDK) med optimerede skift er standard, og først ved 340 km/t slutter festen.

Weissach-pakken letter 911 GT2 RS endnu 30 kilo ved brug af titanium og kulfiber. Med pakken kommer også den eksponerede kulfiberstribe i frontklappen Fold sammen
Læs mere
Foto: uwe breitkopf.


Baghjulstrækket er ikke kun essentielt for at Porsche kan ramme svingdynamikken lige på kornet, men også for at holde vægten nede i forhold til firehjulstræk, som bruges på 911 Turbo-modellerne. At motorhjelmen er i kulfiber, mange yderdele lavet af kulfiberforstærket plast og taget er i titanium gør den nye GT2 RS til en letvægter på 1.470 kilo med fuld tank. Den alt andet end undseelige stribe på fronten af 911 GT2 RS er en del af en pakke, som sparer yderligere 30 kilo. Weissach-pakken kommer med endnu mere titanium, kulfiber og kulfiberforstærket plast. Man kan lige så godt gå overbord, når man kører supersportsvogn. Pakkens pris kender vi ikke, men har man først sat 5.525.917 kr. af til GT2 RS, vil man næppe skele længe til pakkens pris.