Maleri og modige kvinder

Historien om to unge kvinders kamp for kærligheden i hver sin tid er både fængslende og banal.

Jojo Moyes: »Hende du forlod« Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et maleri kan få overvældende stor betydning. Ikke blot for maleren og hans model, men også for det liv, der udspiller sig omkring billedet. Ligesom det kan få afgørende betydning for eftertiden. Et kunstværks affektionsværdi og handelsværdi kan bringe sindene i kog, og dets sanselighed kan have vidtrækkende effekt.

Et portræt af den unge kvinde Sophie med den sensuelle udstråling, malet af hendes franske mand, Édouard Lefèvre, er det udfordrende omdrejningspunkt i den engelske forfatter Jojo Moyes’ roman »Hende du forlod«.

Vi skriver 1916, Édouard har forladt Sophie for at kæmpe ved fronten. Sammen med sin søster driver hun et hotel i en lille tyskbesat fransk by, hvor de modstræbende og på trods af fødevaremangel tager imod en tysk kommandant og hans underordnede.

Det er ikke blot det kunstnerisk overbevisende og sensuelle maleri, der betager den kunstkyndige kommandant, men også den kønne model, der går lyslevende omkring, og Sophie øjner nu en mulighed for at blive genforenet med sin mand. Men det kræver modig og skæbnesvanger handling ...

På et andet plan i romanen – et nutidsplan – spiller det samme sanselige portrætmaleri en stor rolle for den unge Liv, der har fået værket af sin nu afdøde mand.

Liv lever sig intenst ind i maleriet, spejler sig selv i det og identificerer sig med modellen, men hun er ikke den eneste, der interesserer sig for kunstværket. Et afgørende spørgsmål er nemlig opstået: Har maleriet været krigsbytte?

»Hende du forlod« er en kontrastrig roman om kærlighed, kunst og krig, generøsitet og tab, men sine steder savner man troværdighed i personskildringen, og romanens vekslen mellem fortid og nutid med fundne dagbøger virker konstrueret.

Bogen ville have vundet ved, at forfatteren havde ladet den kontrollerede opbygning træde tilbage til fordel for det mere søgende og troværdige. Selv om hun nærmer sig det flere steder.

Titel: »Hende du forlod«.

Forfatter: Jojo Moyes.

Oversætter: Marianne Linneberg Rasmussen.

Sider: 444. Pris: 300 kr.

Forlag: Forlaget Cicero.