World Wide Woofy

Woofy en hund efter ledninger Woofy kan gemme stikdåser og ledninger af vejen. Men folkene bag satser også på, at den bliver din bedste ven. Lidt som en tamagotchi, bare for voksne og med lancering midt i den københavnske modeuge. Af

Woofy med den danske fotomodel Lykke May i København Fold sammen
Læs mere

Hvis man kører forbi Fisketorvet i København i disse dage kan man se et kæmpemæssigt banner, der viser den danske supermodel Lykke May. Men hun er ikke alene, for med på billedet er en lille hvid plastichund. Hunden hedder Woofy og er et nyt design-produkt, der skal gemme hjemmets kabler, ledninger og stikdåser af vejen, så de ikke ligger som en spaghettibunke på gulvet.

Men står det til folkene bag, de to indehavere af livsstilsbutikken Normann, Jan Andersen og Poul Madsen, og designer Gabriel Nigro, bliver Woofy meget mere end en hund med maven fuld af elinstallationer. Woofy skulle også gerne blive til en moderne Pinocchio-historie, hvor en død ting bliver levende.

For med i lanceringen af Woofy, hører en markedsføringsstrategi, der er tidstypisk og måske kun begyndelsen af noget, vi vil komme til at se meget mere til. Allerede inden den kommer i handlen i næste uge, har Woofy nemlig rejst verden rundt og fået masser af venner. Og det har den, fordi der er bygget et helt univers op omkring den. Den har fået en MySpace-profil på nettet, hvor over 3.000 personer har hægtet sig på som »venner«, og der er skabt to websites, der udelukkende handler om Woofy. Et, hvor Woofy er fotograferet i alverdens storbyer med genkendelige by-ikoner som baggrund, og et andet, hvor Woofy er fotograferet med venner.

Ideen til Woofy fik 32-årige Gabriel Nigro, der har en uddannelse inden for markedsføring og nu med Woofy har lavet sit første designprodukt. Han kom på Woofy, da han i en periode boede midlertidigt hjemme hos en ven efter en skilsmisse. En ven, der med X-Box og alverdens elektroniske goder havde ledninger flydende overalt og dét irriterede Nigro.

»Men udover at være funktionel, skulle produktet være noget mere, syntes jeg. Også fordi jeg som en designer uden et kendt navn var nødt til at finde på noget ekstraordinært, så Normann ville tage mit produkt, og hele tanken omkring at bygge et univers op omkring Woofy var sjov,« siger Gabriel Nigro, hvis fem-årige datter gav den navnet i dag har hun sin egen, som hun har malet og givet sløjfe og sidder på, når hun ser tegnefilm.     

I samarbejde med Normann udviklede Nigro konceptet, og hvis reaktionerne på Woofy er et barometer for, hvordan det vil gå produktet, tyder det godt for den lille plastichund.

»Responsen på Woofy er fantastisk. Jeg havde den med i New York, og folk kom hele tiden hen og ville røre og høre, hvad det var for noget. Pigerne ville kysse den, lagde jeg mærke til, og drengene kunne godt mærke konkurrencen i opmærksomhed og ville stå på den eller løfte den op. Uanset hvad er hovedreaktionen, at folk bliver glade. Det kan man også se på de billeder, folk tager sammen med den,« fortæller Poul Madsen fra Normann.  

Men selv om Woofy her i begyndelsen mest bliver fotograferet i storbyer, er planen på lang sigt, at den også skal foreviges hjemme hos folk.

»Ideen med Woofy er at aktivere folk, så med tiden ser vi gerne, at folk fotograferer Woofy i deres eget hjem eller i deres lokalområde, så man på den måde også får et indblik i andre menneskers liv og de steder, de færdes,« siger Gabriel Nigro.

Når man ser på Woofy, har den ingen øjne eller mund og heller intet køn. Og det er helt bevidst.

»Man taler altid om, at hunde ligner deres ejere, og det er især tilfældet med Woofy. Den får samme udtryk som den, den bliver fotograferet med. Hvis man ser glad ud, kommer den også til at se glad ud. På den måde putter folk selv følelser i den,« siger Gabriel Nigro.  

Netop at spille på følelserne er noget man, ifølge Bruno Christensen, direktør i Retail Institute Scandinavia, indtil nu mest har set i forbindelse med produkter, der henvender sig til børn og unge. Han mener, at det er noget forholdsvis nyt noget, der for alvor er sket inden for de seneste tre år at den markedsføringsstrategi også er begyndt at blive anvendt til voksne forbrugere.

»Helt simpelt handler det om, at hvis der er følelser på spil i forhold til et produkt, kan du få en højere pris for det. Men det er også en afsætningssituation, der stiller andre krav end bare funktionalitet. Vi vil gerne have, at de produkter, vi typisk fylder vores hjem med, har en historie og til at bygge de historier op giver teknologien, mobiltelefonen og internettet nye muligheder, sådan som også universet omkring Woofy er et eksempel på,« siger Bruno Christensen.

Om den udvikling er god eller dårlig, vil han ikke vurdere. Han nøjes med at konstatere, at sådan er det.

»Oplevelses- og følelsesøkonomi, som fænomenet kaldes, er da klart et udtryk for en luksus-tankegang, som man kan have, når alle de basale behov er dækket. Vi interesserer os ikke særligt for almindelige, standardiserede produkter i dag. Dem vil vi bare have så billigt som muligt. I den anden ende af skalaen er der de produkter, der giver os prestige og luksus, og dér spiller følelserne i højere grad ind. Det er klart et fænomen, der vil sprede sig i de kommende år. Inden for fødevarer er talen om fair trade jo et udtryk for samme behov og strategi,« siger Bruno Christensen.    

Det er også første gang, Normann markedsfører et produkt på denne måde, og forventningerne er store.

»I og med vi lancerer den under modeugen, et helt nyt forum for os, håber vi også på at ramme nye målgrupper. Den alternative markedsføring på gadeniveau med bannere, plakater og websites tror vi også meget på, og vi har tænkt os at køre samme kampagne i Lissabon, Madrid, London, Tokyo og Hong Kong. Kigger man på kaninen Dunny, der jo ikke har en funktion på samme måde som Woofy, har den solgt i 15 millioner eksemplarer verden over. Det tal går vi helt klart efter,« siger Poul Madsen.      

Om så mange forbrugere bliver ejere af deres helt egen Woofy, kan kun tiden vise. Men plastichunden træder i hvert fald ind i verden med maner med en ordentlig launch-fest, hvor kun de nærmeste 2.000 venner er inviteret med til at gø og logre med halen sammen med Woofy.