Hendes læber har vakt stor debat – stjerne anklaget for kulturelt misbrug

En debat om, hvorvidt modellen Hailey Bieber har misbrugt en kulturel skønhedstrend, nåede sit højdepunkt i weekenden.

Modellen Hailey Bieber på 25 har et hudplejebrand ved navn »Rhode Skin«, som forventes at have en bundlinje på 14,5 millioner amerikanske dollars i 2022. Hun bliver nu kritiseret for at misbruge en skønhedstrend, som er blevet brugt af latinske, brune og sorte kvinder siden 90erne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En brun streg omkring læbekanten og en klar, glansfuld lipgloss.

Det har vakt debat på det sociale medie Twitter.

Det begyndte, da den 25-årige model Hailey Bieber 23. august lagde en video op på TikTok.

I videoen viser hun sine malede læber og skriver »Klar til alle efterårstingene, inklusive brownie glazed Lips«.

Men den læbetrend har været en foretrukken dille blandt latinamerikanske og brune og sorte kvinder siden 90erne, skriver det amerikanske nyhedsmagasin TIME.

»Hailey Biebers favorit efterårs-læbekombination«

Siden Bieber lagde videoen op på TikTok, begyndte andre videoer at florere på det sociale medie, inspireret af hendes valg af farver på læberne.

Selvom Hailey Bieber ikke påstår i sin originale video, at hun har startet trenden, refererer de primært hvide TikTok-brugere til Biebers video som om, hun er skaberen af trenden.

En video fra den kendte TikTok-bruger, Victoria Lyn, kalder skønhedstrenden for »Hailey Biebers favorit efterårs-læbekombination«.

Men flere latinamerikanske og sorte indholdsskabere har været ude og kommentere og sige, at det at brande farvesammensætningen på læberne om Brownie Glazed Lips er kulturelt krænkende.

Den kritik nåede i weekenden sit højdepunkt, da emnet begyndte at trende på Twitter.

Kritikken går blandt andet på, at skønhedstendenser som latinamerikanske og sorte kvinder gør brug af, bliver kaldt for »ghetto«, men når først en hvid kendis benytter sig af dem, er det en trend.

»Hvide kvinder; hurtigt spørgsmål, hvad ville I gøre, hvis I ikke kunne kopiere sorte og latinske kvinder,« siger Tajia Reed blandt andet i en video på Twitter.

Beskyldninger om kulturel appropriation

Det er langt fra første gang, at en kendis bevidst eller ubevidst anvender kulturelle fænomener og trends.

Sangeren Katy Perry er adskillige gange blevet beskyldt for kulturel appropriation.

Hun blev eksempelvis kritiseret, da hun klædte sig ud som en geisha, en traditionel japansk kunstner, til AMA (American Music Awards), og da hun i musikvideoen til sin sang »This Is How We Do« spiste vandmelon og fik sit hår flettet i cornrows - – en traditionel afrikansk måde at style sit hår på.

Også i hendes musikvideo til sangen »Dark Horse« blev sangeren kritiseret for sine referencer til det gamle Egypten, og at det i musikvideoen var associeret til et tema om at lege med mørk magi.

Det er heller ikke første gang, at der falder dom om kulturel appropriation over en skønhedstrend.

»Clean girl aestethic«, som er karakteriseret ved tilbageslikket hår, guldøreringe, minimalistisk makeup og akrylnegle, har fået samme dom, fordi det er karakteristika, latinske og sorte kvinder længe gjorde brug af, inden det blev rebrandet som looket på »en model, der har fri fra arbejde« – på engelsk »model off duty«.