Cecilie Bahnsen vinder Danmarks største modepris

Cecilie Bahnsen vandt »Dansk Design Talent - Magasin Prisen« på en halv million, som hun vil bruge til at gøre sine ideer til en god forretning.

Designer Cecilie Bahnsen vandt »Dansk Design Talent - Magasin Prisen« for sin kollektion til sangerinden Reem (billedet). Foto: Olivia Frølich. Fold sammen
Læs mere

Normalt er journalistik ret simpelt, i hvert fald når det handler om nyheder. Noget sker. Journalister ser det og spørger nogen, der ved noget om det, hvorfor det skete. Hvis det er sport, spørger de også, hvad de så følte, da det skete. Dagen efter kan man læse det i avisen.

Men den her artikel handler om noget, som ikke er sket, da den skrives torsdag eftermiddag. Men som sker, inden du, søde læser, sidder med dagens avis.

For i går aftes blev Dansk Design Talent - Magasin Prisen, der er Danmarks største modepris på en halv million kroner uddelt på Statens Museum for Kunst efter et show, hvor den noget sindrige konstruktion af den økonomiske del af prisen kom til sin ret. De 500.000 kroner består af 200.000, der er øremærket til at holde show under modeugen i februar, og 300.000, der udbetales kontant.

Konkurrencen stod mellem Saks Potts, Cecilie Bahnsen, Ellen Pedersen og Muf10, der hver især skabte en kollektion til en ung musiker eller band. Hver designer har haft en mentor undervejs.

Det blev afsløret, at Cecilie Bahnsen vandt for sin kollektion lavet til soulsangerinden Reem. Cecilie Bahnsen er uddannet på Royal College of Art i London og har også boet i London de seneste syv år, hvor hun har arbejdet for blandt andre John Galliano og Erdem. Sidste år rykkede hun tilbage til Danmark, hvor hun nu bor og arbejder. Hendes kreationer vækker dog stadig international opmærksomhed, og hendes første kollektion blev købt af den anerkendte og toneangivende butik Dover Street Market til deres afdelinger i både London og New York. Hun har fire forhandlere i Japan.

Men torsdag eftermiddag var Berlingske altså blevet hvisket i øret, at hun ville vinde, og lavede derfor et interview med hende. Den del, der handlede om at være med i konkurrencen var rimelig simpel.

»Det har betydet meget at være med for mig. Især pressemæssigt. Nu findes der ikke det danske modeblad, jeg ikke har været i. Personligt har det også været interessant at lave en lille kollektion mere, end jeg plejer, men også at have et helt konkret udgangspunkt, nemlig Reem. Det er noget andet end den mere flyvske inspiration, jeg plejer at bruge.«

Men nu bliver det lidt sært, for Cecilie Bahnsen ved jo ikke, at hun vinder, da jeg spørger, hvad en sejr vil betyde:

»Det ville betyde alverden at vinde. Jeg ville kunne ånde lidt friere, fordi det hele tiden er en kamp at få produktionen til at fungere og glide. Jeg mangler ikke ideer og inspiration, jeg mangler at få en forretning ud af det.«

Det har hun nu chancen for, for prisen betyder faktisk ret meget, siger sidste års vinder Adam El-Zayat Hjort fra Tonsure.

»Det har givet os en øget vækst. I år vi er gået fra fire til 27 forhandlere. Desuden blev vi udvalgt til at repræsentere Danmark ved herredelen af konkurrencen »Wool Mark«, som vi vandt den europæiske udgave af. Halvdelen af vores forhandlere ligger stadig i Japan, men vi er også kommet ind i flere butikker, fordi prisen gav os råd til at udvikle nogle flere kommercielle styles, som gør kollektionen nemmere at købe ind i. At vi har modtaget en pris giver også indkøberne en anden tillid til os. De gider ikke købe noget, som går ned efter en sæson. Så prisen har været en blåstempling i forhold til potentielle investorer. De stoler mere på os, når de har læst om os i Berlingske eller Børsen, hvor der blev skrevet om os efter prisuddelingen.«

Og nu altså også om årets vinder, Cecilie Bahnsen.