Royal Uni: Råvarepriser, regnsommer og effektivitet rammer res.

 

Der skal nok komme resultatfremgang igen i Royal Unibrew, der dog må nedjusterer forventningerne til indtjeningen, hvis der ses bort fra særlige poster.

 

Direktør Poul Møller i bryggerikoncernen hæfter sig ved, at omsætningsudvikling er tilfredsstillende med fremgang på hovedmarkederne.

 

- Vi har fremgang på hjemmemarkedet. Både Royal, vores vandmærke Egekilde og Faxe Kondi vinder andele i Danmark, fremfører han over for RB-Børsen. Og på de andre markeder går det også godt på toplinien.

 

Derimod er resultatet og forventningerne ramt af tre forhold.

 

- Der har været effektivitetsproblemer i Danmark i højsæsonen, råvarestigninger har ikke i fuldt omfang kunnet væltes over på kunderne på alle markeder og en dårlige sommer påvirker forventninger, forklarer han.

 

Den dårlige sommer kan man ikke gøre noget ved, men effektivitetsproblemerne vener direktøren er løst i løbet af efteråret.

 

- Effektivitetsproblemerne venter vi løst i løbet af efteråret, siger han.

 

De er pudsigt nok opstået, da bryggeriet forsøget at bedre effektiviteten, men det gik ikke som planlagt.

 

Råvareprisernes stigning rammer Royal Unibrew med en årseffekt på ca. 30 mio. kr.

 

- Vi har set markante prisstigninger ikke kun på malt og humle, men også på dåser, siger direktøren.

 

- På nogle, men langt fra alle markeder, er det lykkedes for os at gennemføre prisstigninger til at kompensere for dette. Men nettoeffekten venter på årsbasis bliver 30 mio. kr. siger Poul Møller.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )