Mærsk-boss: Helt slut med fråds på Esplanaden

Nils Smedegaard Andersen vil skære hårdt i omkostningerne hos Mærsk. Og det er ikke kun et kriseinitiativ, virksomheden har brugt alt for mange penge - også i de gode tider. Chef gik forrest, da han skulle vælge bil.

Foto: Søren Bidstrup / Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han har gjort det før - med stor succes. Nu er det A.P. Møller-Mærsk, der skal trimmes.

Nils Smedegaard Andersen var i sin tid som topchef hos Carlsberg kendt som en benhård »cost-cutter«, der opfatter det som altafgørende for enhver virksomheds succes, at den har styr på sin omkostningsbase, så det altid er en fit og trimmet virksomhed, han sender ud i verden for at vinde markedsandele og forbedre indtjeningen til gavn for ejerne.

Yderligere spareplaner på vej

Fra dag 1 har han været fokuseret på pengeforbruget på Esplanaden, men her godt 20 måneder inde i sin regeringsperiode har Smedegaard endnu engang vist alle de 120.000 ansatte i virksomheden, at han mener det meget alvorligt, når han taler om at være omkostningsbevidst. Nils Smedegaard Andersen mener slet ikke, at virksomheden er kommet langt nok, så yderligere spareplaner er på vej, fremgår det af et interview med Mærsk-chefen i medarbejderbladet Maersk Post.

»Jeg tror, at det er fair at sige, at da økonomien buldrede frem, da brugte vi penge mere frit. Nu tvinger den økonomiske krise os til at skære alle unødvendige omkostninger væk og reducere forbruget betydeligt. Vi må vende hver en sten. Og lige så vigtigt er, at det ikke handler om at spare omkostninger lige nu. Vi vil have hele organisationen til at tilvænne sig et nyt tankesæt. Det betyder, at der ikke vil blive vendt tilbage til gamle vaner, når økonomien er genrejst,« siger Nils Smedegaard Andersen til bladet.

Skruede ned for BMWen

Han gik selv forrest forud for sin officielle tiltrædelsesdato den 1. november 2007, da han blev kontaktet for at høre, om han var tilfreds med den bil, som han skulle fragtes rundt i. Chaufføren havde foreslået en BMW i den absolutte topklasse.

Men Smedegaard svarede, at han var fint tilfreds med den bil, han blev kørt rundt i hos Carlsberg, som var en bil, han havde »arvet« efter sin forgænger på posten. Så Mærsk Mc-Kinney Møllers højre hånd, Lars-Erik Brenøe, sørgede for at skrue ned for ekstraudstyret i den nye BMW, når nu signalet fra den nye chef var så klart.