Mærsk vil leje mere

Den nuværende økonomiske øretæve vil på længere sigt betyde, at A.P.-Møller Mærsk vil drosle ned på egne skibe og leje i stedet. Sådan lyder spådommen fra flere analytikere.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mindre eje - mere leje. Sådan kan de mere langsigtede perspektiver for rederigiganten A.P.-Møller Mærsk se ud, efter at koncernchef Niels Smedegaard i mandagens udgave af Berlingske Tidende erklærede, at selskabet vil nedtone containerdelen af virksomheden til fordel for andre forretningsområder.

Efter år med heftige investeringer i skibe og containerfragt, står A.P.-Møller Mærsk nu midt i et surt økonomisk miljø på området. Derfor er det ikke der, hvor selskabet vil dirrigere størstedelen af de fremtidige investeringer hen, lød meldingen fra koncernchefen.

Hos Jyske Banks A.P.-Møller Mærsk-analytiker, Karsten Sloth, kommer meldingen ikke som et chok, men snarere en forventelig udvikling, fordi selskabet i højere grad end andre har satset på egne skibe. Den store nyhed er derimod, at strategien på længere sigt sandsynligvis vil medføre, at Mærsk-flåden bliver mindre.

»Jeg tror, at de vil øge andelen af chartrede skibe på sigt. Det er en strategisk ændring, der passer til tiden - og også det, man ser hos konkurrerende virksomheder,« siger Karsten Sloth.

Heller ikke ifølge Sydbanks analytiker Jacob Pedersen kommer udmeldingen som noget overraskende.

»Siden 2004 har investeringerne, der går til containerskibsfart, været faldende. Det er ikke noget, der er sket fra den ene dag til den anden,« siger han.

Begge analytikere er dog enige om, at containerfarten ikke er et forretningsområde, der er ude i dramatiske omvæltninger, selv om det i øjeblikket knirker under krisen.

»Jeg tror bestemt ikke, at området er på vej ud i A.P.-Møller Mærsk. Container har være en hård business i mange år med hensyn til afkast, men A.P.-Møller Mærsk har den rette størrelse, selv om markedet nok vil være ramt af ubalancen mellem udbud og efterspørgsel de kommende år. Men der vil også fremadrettet blive investeret i området - bare ikke så meget som før,« siger Karsten Sloth.

Også Jacob Pedersen understreger, at det fortsat vil være en af kerneforretningerne.

»Det vil være for hårdt at melde ud, at der ikke længere er en forretning. Det er stadig en af kerneforretningerne i Mærsks aktiviteter, men det er tydeligt, at det vil være rent selvmord at begynde at kaste penge efter containerdelen i øjeblikket. Det vil være som at kaste gode penge efter dårlige. Der er stor overkapacitet allerede nu, og der er tegn på, at den ikke forsvinder inden for de nærmeste år. Det vil betyde, at indtjeningen stadig vil være under pres,« siger han.

Begge analytikere forventer, at andelen af chartrede skibe vil stige hastigt, når de nuværende dårlige økonomiske konjunkturer på et tidspunkt i fremtiden vender til et opsving. Det betyder ifølge Jacob Pedersen en større fleksibilitet for rederiet.