Carlsberg-konkurrent sælger ud i Kina

Bryggeriganten Anheuser-Busch InBev sælger sin aktiemajoritet i Kinas største bryggeri, for at få nedbragt gælden. Selskabet afviser dog, at man dermed opgiver kampen om det asiatiske ølmarked.

Foto: Scanpix. Anheuser-Busch Inbev, der blandt andet står bag ølmærker som Budweiser og Stella Artois, sælger ud af sin kinesiske portefølje.
Læs mere
Fold sammen
Anheuser-Busch InBev, verdens absolutte ølgigant, har solgt knapt 20 procent af aktierne i Kinas største bryggeri, Tsingtao.

De kinesiske ølaktiviteter er blevet købt af det japanske bryggeri Asahi Breweries, der på det seneste er begyndt at ekspandere voldsomt udenfor de japanske grænser. Og for Anheuser-Busch Inbev indbringer salget af de 19,99 procent Tsingtao-aktier 666 millioner dollars, som bryggeriganten har voldsomt brug for. Det skriver Financial Times.

Siden Inbev købte Anheuser-Busch sidste år for den nette sum af 52 milliard dollars har bryggeriet haft travlt med at afhænde aktiviteter for at sænke gælden.

Bryggeriet skal nemlig betale et lån på syv milliard dollars, der blev brugt til finansieringen af opkøbet, tilbage inden udgangen af året. Derfor har det også været på tale at sælge Becks-brandet, der vurderes at kunne indbringe godt 2,5 milliarder dollars.

For Carlsberg og de andre bryggerier, der kæmper en indædt kamp om det asiatiske ølmarked, er det dog endnu for tidligt at juble. Anheuser-Buch Inbev har fortsat syv procent af aktierne i Tsingtao, og dem holder man fast i, lyder det fra bryggerigiganten.