VW satser på sin egen Ellert

Den store tyske bilproducent er snart klar med en-personers mikrobil, der helt skal eliminere CO2-udslip.

Foto: JOHN MACDOUGALL
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Europas største bilproducent VW er om få uger klar til at afsløre sit bud på en efterfølger til den herostratisk berømte danske Ellert. VW er næsten klar til at præsentere sit bud på en bil, der er fuldstændig fri for CO2-udslip, og det bliver lige som Ellerten en en-personers elbil.

Den ultimativt miljøvenlige eksperimentalbil bliver VWs spydspids i bestræbelserne på at gøre elbiler acceptable for det brede publikum. For at sikre sig, at bilen er CO2-fri, når stikket til ladekontakten sættes i, vil VW tilbyde kunderne en samlet pakke, hvor kunderne tegner abonnement på strøm fra garanteret grøn energi.

Samme koncept vil VW bruge, når der fra 2013 for alvor sættes strøm til satsningen på elbiler. VW har en målsætning om at blive den førende producent af elbiler og anden ny teknologi i bestræbelserne på at blive verdens største bilproducent. I årets første seks måneder producerede VW 4,75 millioner biler under forskellige mærker ejet af VW, og det bringer VW tæt på de to i toppen, Toyota og General Motors.

I bestræbelserne på at sikre, at elbiler fra VW ikke fodres med strøm fra CO2-forurenende kraftværker, har den tyske bilproducent selv investeret i elproduktion. For eksempel har VW investeret 120 mio. euro i to nye vandkraftværker i Brasilien, ligesom man køber ti procent af den nødvendige strøm til de tyske fabrikker hos østrigske vandkraftværker.

Alt sammen som et led i at kunne tilbyde kunderne en fuld pakke med garanteret grøn strøm, når den allermest populære VW-model Golf i 2013 lanceres som elbil.

"Du køber en VW, du får en VW-energipakke, og alle dine visioner er opfyldt," lyder det løfterigt fra VWs forskningschef Jürgen Leohold.