Vi har 80 procent færre varer end tyskerne

Danske supermarkeder giver i snit kunderne 60 procent færre varer at vælge imellem end butikker i 10 andre europæiske lande som for eksempel Spanien, Frankrig og Italien.

Foto: Johan Gadegaard.
Læs mere
Fold sammen

Hvorfor er de udenlandske supermarkeder så meget federe end de danske? Det spørgsmål vil mange nok stille sig selv, når de i tusindvis snart er draget af sted sydpå for at nyde ferien.

Svaret er, at de danske supermarkeder i snit giver kunderne 60 procent færre varer at vælge imellem end butikker i 10 andre europæiske lande som for eksempel Spanien, Frankrig og Italien, skriver Politiken fredag.

Bag tallene ligger en undersøgelse, som analysefirmaet GfK har foretaget for danske dagligvareleverandører. Størst er spændet til Tyskland, hvor kunderne møder 80 procent flere varer i butikken, end vi gør herhjemme. Det ærgrer Niels Jensen, der er direktør i foreningen Dagligvareleverandørerne (DLF).

»I Danmark har vi det ringeste vareudbud af alle de lande, som er med i undersøgelsen«, siger Niels Jensen, som tæller Arla, Kims og Tulip blandt sine medlemmer, til Politiken.

Samtidig med at variationen af varer i Danmark er langt mindre, er branchen presset økonomisk med minusvækst, hvor detailhandlen i andre EU-lande stort set alle er vokset. Det betyder for eksempel, at nye varer får sværere og sværere ved at få plads på hylderne i Danmark.

I 2012 sagde kædernes indkøbere således ja til at sætte 6 af 10 nye produkter på hylderne. Men i 2014 var det kun 4 af 10 nye varer, der blev præsenteret for kunderne.

Forbrugernes forkærlighed for discount og for at handle lige rundt om hjørnet har en stor del af ansvaret for, at udbuddet af varer er så lille, vurderer trendekspert og direktør i Pej gruppen, Louise Byg Kongsholm. For de små, prisvenlige butikker har ikke meget plads til eksperimenter og slet ikke, hvis kunderne ikke køber dem.

»Selv om vi som forbrugere vil have nyt, når vi bliver spurgt, køber vi for det meste det, vi plejer. Det tager butikkerne bestik af. Men det er også lidt som hønen og ægget: Hvis ikke discountbutikkerne præsenterer nye varer, kan vi ikke købe dem, og så kan det ikke betale sig for producenterne at lave dem«, siger Louise Byg Kongsholm til Politiken.