Vi bruger tre milliarder på dagligvarer på nettet

Der bliver købt dagligvarer på nettet som aldrig før, og de ældre og børnefamilier fører an i feltet.

Foto: Nils Meilvang. Nemlig.com er en af de online-dagligvarebutikker, der oplever et boom i efterspørgslen. FOTO: Nils Meilvang/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Der bliver købt vin, chokolade og blomster på nettet.

Men der bliver også købt helt basale dagligvarer som mælk, mel og morgensmadsprodukter. Den danske handel med dagligvarer oplever et boom, og er på bare et år vokset med hele 55 procent. Børnefamilier er den gruppe, der bruger flest penge.

Fra 2013 til 2014 brugte vi en milliard mere på mad og andre dagligvarer end året før, og dagligvarekøb udgør nu 6 procent af alle danskernes 132 millioner handler på nettet.

Ældre og børnefamilier er i førertrøjen, og at lige pensionisterne har fået smag for at købe dagligvarer på nettet, har en meget ligetil forklaring ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

»Det kan selvfølgelig overraske, at pensionisterne er i front, men det giver god mening. De har især glæde at kunne få varerne leveret hjemme, og jo ældre de bliver, jo oftere bruger de muligheden, fremfor at hjemmehjælperen skal klare det,« siger administrerende direktør i FDIH, Annette Falberg.

Seks ud af ti pensionister, der har købt mad og drikke gennem e-handel, købte dagligvarer eller madabonnement. Det hastigt stigende koncept med madabonnementer kan være helt oplagt for pensionister, da maden på den måde bliver leveret til døren.

Børnefamilier er stadig den gruppe, der bruger allerflest penge på mad, drikke og dagligvarer på nettet, og mange af de penge blev brugt på madabonnementer, der kan være en nem løsning i en hektisk være med børn og arbejde. De unge under 25 og singler mellem 26-50 køber primært take-away.

Den store stigning i dagligvaresalg på nettet kan blandt andet ses på butikken nemlig.com, som sælger dagligvarer på nettet og leverer til døren. De er nu den 19. største e-handel-butik i Danmark, og FDIH spår en meget lys fremtid for Nemlig.com og andre firmaer, der sælger dagligvarer på nettet.

»...Kunderne er til stede på nettet, så nu mangler vi bare flere netbutikker med dagligvarer, der leveres over hele landet. Det kan blive den største varegruppe på nettet,” siger Annette Falberg, FDIH.