Tyske venner går efter SAS' guldkunder

Den tyske luftfartsgigant Lufthansa vil nu have en større bid af det skandinaviske marked for erhvervsrejsende.

Det er blandt andet ny indretning på business class i Boeing 747-8, som Lufthansa vil lokke de erhvervsrejsende med. Fold sammen
Læs mere
Foto: MICHAEL REYNOLDS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sæder med bedre benplads der bliver helt flade, når man skal sove. Langt flere afgange til de største byer i verden, blandt andet i Indien og USA. Og lavere priser.

Tyske Lufthansa ruller det tunge skyts frem i jagten på de lukrative erhvervskunder, og en stadig større del af kunderne på de forreste pladser i Lufthansas fly skal komme fra Skandinavien.

Det varsler selskabets nyudnævnte salgschef, der dermed går direkte til angreb på skandinaviske SAS’ mest lukrative forretning. SAS og Lufthansa har ellers i årevis haft et tæt samarbejde om trafikken mellem Skandinavien og Tyskland.

»Vi ønsker at vokse i fremtiden og tiltrække nye passagerer - også fra Skandinavien. Vi ønsker at tilbyde et bedre produkt og et større netværk for vores erhvervsrejsende fra Skandinavien, og her taler vi både øget komfort, nyere fly, bedre sæder og mad, men også hurtigere forbindelsestider og flere attraktive destinationer,« siger Götz Ahmelmann, vicedirektør i Lufthansa og ansvarlig for koncernens salg.

Og der er tyngde bag Lufthansas ambitioner. Selskabet har netop taget hul på luftfartshistoriens mest omfattende fornyelse af et businessclassprodukt med nye flytyper og ny kabineindretning.

»Vi tog for få måneder siden vores nye Boeing 747-8 i drift. Det er en flytype, der har særligt mange pladser på første klasse og businessclass, og som derfor er særlig velegnet til langdistanceruter med mange erhvervsrejsende,« siger Götz Ahmelmann.

Lufthansa har indgået en aftale om levering af 7.000 nye businessclasssæder til selskabets langdistanceflåde. Det er den største enkelte sædeordre i luftfartshistorien og kræver en milliardinvestering. Lufthansa har ikke selv ønsket at sætte tal på deres investering i fornyelsen af flåden, men kilder i branchen vurderer over for Berlingske Business, at hvert sæde har en listepris på cirka én mio. kroner.

»SAS og Lufthansa har traditionelt haft et stærkt samarbejde, så selvfølgelig er det uheldigt for SAS, hvis Lufthansa nu ønsker at gå direkte efter de skandinaviske erhvervsrejsende. Men Lufthansa har allerede en god bid af de rejsende fra Skandinavien, og jeg tror ikke, at de kan hente så mange flere. Nye sæder og ruter eller ej. Det afgørende er rejsetiden, og her har SAS en stor fordel med direkte ruter til de vigtigste erhvervsdestinationer fra Skandinavien,« siger Ole Kirchert, luftfartsanalytiker fra Travelbroker.