Sterling-piloter spredt for alle vinde

260 piloter mistede med ét slag jobbet, da lavprisflyselskabet Sterling gik konkurs sidste år. I dag har mange af dem jobs igen, men flyver under fjerne himmelstrøg.

Foto: Jens Nørgaard Larsen / Scanpix
Fra Kastrup til Lagos, fra Stockholm til Casablanca og fra Billund til Dubai. Piloter fra det nu hedengangne lavprisflyselskab Sterling måtte skifte den hjemlige adresse ud med en mere eksotisk en af slagsen, da selskabet gik konkurs sidste år.

En tysk avis faldt for nylig over en hel enklave af tidligere Sterling-piloter, der nu arbejder i Afghanistan, men de uheldige piloter, der mistede jobbet sidste år, er at finde på mange destinationer.

”De er spredt over hele verden,” siger Lars Helmø, der var formand for Sterling-piloterne, om sine tidligere kolleger.

Værst tænkelig tidspunkt
Han har selv fået job hos det lille flyselskab Jet Time, der flyver fra København, Billund og Stockholm, men var altså en af de heldige, der kunne beholde hjemmeadressen i Skandinavien, hvor stort set alle de 260 piloter, der var ansat, da Sterling gik konkurs, var fra.

Sterling gik konkurs med et brag i slutningen af oktober 2008, efter at det islandske økonomiske kollaps satte en kæp i hjulet for Sterling-ejeren Palmi Haraldsson.

Konkursen efterlod ikke alene tusindvis af vrede billetindehavere i sit kølvand, men også hundredvis af både piloter og kabinepersonale, der nu måtte se sig om efter nye jobs på det værst tænkelige tidspunkt: i en lavkonjunktur hvor den internationale flybranche lå underdrejet.

Trængt branche
En del af piloterne, omkring 60 – 70 stykker tog med Sterlings gamle fly over til Cimber i det nye selskab Cimber Sterling, vurderer Sterlings tidligere pilot-formand Lars Helmø. Andre 30 stykker er i dag ansat i lavprisflyselskabet Norweigan, og derudover er de tidligere Sterling-piloter spredt på vidt forskellige destinationer.

Den tyske avis Frankfurter Allgemeine Zeitung skrev i sidste uge, at en tredjedel af piloterne i det lokale, afghanske flyselskab Safi Airways er tidligere Sterling-piloter, men ifølge Berlingske Business’ oplysninger kan man også støde på tidligere Sterling-piloter i cockpits i Nigeria, Dubai, Marokko samt mere nære destinationer i Europa som Belgien og Luxembourg.

”Der er ingen jobs at få herhjemme, og branchen som helhed er trængt, så de er nødt til at tage, hvad de kan få, også selvom det er langt væk,” forklarer Lars Helmø.

Hos Statens Luftfartsvæsen bekræfter kommunikationschef Thorbjørn Ancher, at antallet af danske piloter, der arbejder i udlandet er stigende, men præcis hvor mange, man kan finde ved styrepinden i udenlandske flyselskaber, findes der ikke statistik over.

”Heldigvis er pilotuddannelsen opbygget med et internationalt sigte, og hvis man har et dansk certifikat gælder det også de fleste steder i udlandet, så det er ikke noget problem, at rejse ud, og vi har i mange år set, at danske piloter har fløjet i udlandet,” siger Thorbjørn Ancher.


Fik du læst:

Se den absurde Sterling-annonce fra dagens avis

De ti aktier, du ville ønske, du aldrig havde købt

Her er aktieeksperternes fem rædsels-tips fra 2008