Spekulanternes legeplads

Mols-Linien blev uforvarende et investeringsemne for nogle af finanskrisens mest højtprofilerede ejendomsspekulanter.

Foto: Axel Schütt.
Læs mere
Fold sammen

Det var dengang, hvor alt kunne lade sig gøre, og bankerne stod i kø for at låne penge til driftige erhvervsmænd med dristige idéer.

Der blev købt og solgt ejendomme til opskruede priser og for lånte penge i stor stil i årene op til finanskrisens udbrud i 2008, og undervejs kastede flere af disse på papiret velhavende investorer også deres interesse på det lille, børsnoterede færgerederi Mols-Linien med hovedsæde i Aarhus.

Det begyndte med Henrik Ørbekker, Olav Damkiær-Classen og Martin Klüts, der alle havde investeret og tjent stort på ejendomme. Pludselig købte de hver også store aktieposter i Mols-Linien. Tilsammen kom de til at sidde på cirka 20 pct. af rederiet. Siden kom Carsten Berger til, der også senere blev bestyrelsesformand i selskabet.

Problemet var, at aktierne, der var skruet urealistisk højt op i værdi, bl.a. blev brugt til at stille sikkerhed for nye lån i f.eks. Amagerbanken, der var ivrig långiver til flere af de senere konkursramte ejendomsspekulanter.

Også den tidligere mesterbokser Hans Henrik Palm, som havde tjent mange penge på ejendomsinvesteringer, købte aktier i Mols-Linien og brugte Amagerbanken til formålet. Det var et af de engagementer, der i sidste ende var med til at koste banken livet, da stribevis af investorerne gik konkurs.

»Idéen var at prøve at samle en majoritet, fordi der var nogle bejlere til Mols-Linien. Men så gik det i stå på grund af finanskrisen.Historien har vist her – og i mange andre tilfælde – at hvis man har lidt tålmodighed, retter det sig, og så kommer nogle af de ramte selskaber fint i mål. Men man kan ikke ændre historien, det er gået, som det er gået,« siger Hans Henrik Palm i dag om udsigten til, at Mols-Linien med buddet fra Polaris endelig kan komme væk fra de banker, der blev tvunget til at tage selskabet efter spekulanternes konkurser.

Spekulanternes opkøb i Mols-Linien blev foretaget på et tidspunkt, hvor der blev spekuleret i, om der kunne komme et overtagelsestilbud på rederiet udefra. Scandlines, der dengang var ejet af hhv. den danske og den tyske stat, var sat til salg, og da Scandlines ejede 40 procent af Mols-Linien, var tanken hos investorerne, at køberen af Scandlines også ville byde på Mols-Linien.

Spekulationerne og de nye investortyper i Mols-Linien fik selskabets aktiekurs til at hamre i vejret i 2006-07 og nåede på et tidspunkt over kurs 230 svarende til en markedsværdi tæt på tre mia. kr. Til sammenligning byder Polaris nu kurs 34 svarende til knap 500 mio. kr. for hele selskabet.