Spanair-ruter bliver på spanske hænder

Spanairs konkurs efterlod et hul i Københavns Lufthavns ruteplan, som nu er ved at være fyldt ud af et andet spansk selskab.

De rejsende fra Københavns Lufthavn kan snart se frem til flere afgange mod Barcelona og Madrid, når lavprisselskabet Vueling starter med at flyve til marts Fold sammen
Læs mere
Foto: Esben Salling
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rejsende mellem København og Spaniens to største byer Madrid og Barcelona har måttet finde sig i langt færre afgange, efter Spanair for lidt over to uger siden måtte dreje nøglen om.


Vakuumet efter det konkursramte, spanske luftfartsselskab ser nu ud til at blive lukket allerede i marts, hvor det spanske lavprisselskab Vueling begynder sine flyvninger fra København. Spanair havde i sin tid to daglige afgange til Barcelona og fem ugentlige afgange til Madrid, og det er ruterne til Barcelona, som Vueling har lagt billet ind på. Planen er at starte med fem ugentlige afgange, som så med tiden bliver til 11 ugentlige afgange.

"Det er faktisk meget, meget hurtigt, at vi får dækket afgangene. Flyselskaber arbejder gerne med et halvt års forsalg. At vi allerede kan starte til marts hænger sammen med, at der allerede er et marked, som de kan overtage," siger Ole Weith Christensen, direktør i luftfartssalg og ruteudvikling i Københavns Lufthavn.

Vueling starter med at dække afgangene til Barcelona, hvor Norwegian allerede har fire ugentlige afgange. Nordmændene øger snart antallet af afgange til syv ugentlige. Flyruten mod Madrid overtager Easyjet på et senere tidspunkt.

En sikker spiller

Ole Weith Christensen indrømmer, at der skal arbejdes på kommunikationsfronten for at genskabe tilliden til spanske luftfartsselskaber i almindelighed.

"Når først man har mistet sine penge hos ét spansk selskab, så skal der noget til, før man igen køber billet hos et andet spansk selskab," forklarer Ole Weith Christensen.

Der er dog ingen grund til at være nervøs for at bestille den næste spaniensrejse gennem Vueling. Selskabet var ude i et økonomisk uvejr for fem år siden, men fusionerede med sin konkurrent Clickair, og i dag er der ingen problemer i selskabet, der nu er ejet delvist af Iberia og British Airways.

"Det er ekstremt innovativt selskab, der også teknologisk er langt fremme i skoene. Desuden vækster de ganske kraftigt, så de nu er Europas fjerdestørste lavprisselskab," forklarer Ole Kirchert Christensen, luftfartsekspert fra Travelbroker.

Ungarn-ruter reddes også

Ruterne fra København til Ungarns hovedstad Budapest, som det ungarske flyselskab Malev befløj inden sin konkurs, bliver delvist dækket af Norwegian.

"Vi arbejder stadig på at komme op på samme kapacitet, som vi havde med Malev, der fløj to gange dagligt. Indtil videre er Norwegian gået fra tre til seks afgange ugentligt, så der mangler stadig lidt," siger Ole Weith Christensen.