Sort er sort - og flimmer er fortid

De nye fladskærmsfjernsyn skal vise den sorte farve som rigtigt sort - et problem, som TV-producenterne længe har kæmpet med. Og så skal det være slut med flimrende lys. Det afslører producenterne på verdens største messe for forbrugerelektronik.

Ni millimeter - tykkere er fjernsynet ikke. Det er mindre end en pegefinger og mindre end »en populær telefon«, som Pioneer udtrykker det med henvisning til Apples iPhone. Pioneers kommende 50-tommer plasmafladskærm kommer ikke i handelen i år. Den skal nærmest kunne gå i et med væggen og vejer i øvrigt kun 18,6 kilo. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

LAS VEGAS: Den sorte farve på fladskærmene bliver nu ægte sort, og det skal være slut med flimren på skærmene.

Det er de samstemmende meldinger fra de helt store producenter af fladskærme på verdens største messe for forbrugerelektronik, CES, i Las Vegas i det sydvestlige USA.

Den sorte farve har hele tiden været et problem på fladskærmene, for den er ikke rigtigt sort. Samtidig har hurtige bevægelser trukket spor på skærmen, og man har ofte fornemmet en flimren, fordi lysstyringen ikke har været perfekt.

Alt det skal være slut nu.

Den hellige gral
»Nakkehårene skal rejse sig. Det skal være slut med flimren, som ødelægger den sorte farve, der er den vigtigste farve på skærmen. Ægte sort er, hvor ethvert godt billede begynder. Derfor er det den hellige gral, vi nu står med,« lød det glædesstrålende fra Pioneers marketingsdirektør Russ Johnston, da han præsenterede Pioneers nye Kuro-serie af plasmafladskærme, som blev lanceret i Europa før jul men først nu kommer til USA.

Pioneer har med egne ord »genudviklet plasmaskærmen forfra«. Kuro-serien er udstyret med nye paneler, nyt filtre og en ny videoprocessor, som alt sammen skal sikre, at den sorte farve er sort.

Samtidig er opdateringsfrekvensen på skærmen - altså den fart, som billedet bygges op med, mens man kikker - nu oppe på 120 hertz på alle nye topmodeller hos alle de store producenter. Og alle store fladskærme har nu såkaldt fuld HD (eller 1080p); alle 1.080 vandrette linjer på skærmen opdateres altså samtidig, hvor det tidligere var hver anden ad gangen for at kunne klare kapaciteten. Det giver endnu skarpere billeder.

Fokus på 40-52 tommer

Ifølge Scott Ramirez, som er marketingschef for Toshibas TV-afdeling, udgør 37 procent af al solgt forbrugerelektronik i USA i dag fladskærme. Selve antallet af skærme vokser ikke så voldsomt, men folk skifter gamle apparater ud i stor fart, og de fleste vælger LCD-skærme. Den amerikanske forbrugerelektronikbranche, Consumer Electronics Association (CEA), venter, at der i år sælges 11,4 millioner LCD-fladskærme og 3.400 millioner plasmafladskærme i størrelser fra 37 tommer og opefter.

»Og det er, selv om prisen på en LCD-skærm i gennemsnit ligger 19 procent højere end på en plasmaskærm,« siger han.

Det er skærme i størrelser mellem 40 og 52 tommer, som er i vælten.

»Kampområdet bliver 40-52 tommer. Alle producenter ønsker at være dér. Og så er der intet salg i skærme, som koster mere end 3.000 dollars (15.500 kroner, red.). 91,5 procent af alle de LCD-skærme, som blev solgt i 2007, lå i prislejet mellem 2.000 og 2.499 dollars,« siger Scott Ramirez.

Toshiba stiller selv med 20 nye LCD-modeller op til 52 tommer i løbet af foråret.