Søndagsavisen mangler 100 mio. kr.

Den børsnoterede aviskoncern på Søndagsavisen a-s nedjusterer forventningerne med 100 mio. kr. og kommer nu ud af 2008 med negativt driftsresultat.

Svigtende annonceindtægter og efterspørgsel på trykopgaver er den væsentligste årsag til, at der mangler 100 mio. kr. i pengekasse i forhold til de forventninger, der blev meldt ud i starten af november.

Engangsindtægter på 275 mio. kr. fra slag af virksomhedens svenske forretning, Gratistidningar i Sverige, og norske forretning, Norsk Avisdrift, holder dog bundlinjen på den rigtige side af nulpunktet. Ledelsen forventer et resultat før skat på 195-215 mio. kr. ud af en omsætning på cirka 1,5 mia. kr.

Søndagsavisen a-s har tre forretningsben. Udover gratisavisen af samme navn, er det distributionsforretningen Forbruger-Kontakt og jobportalen Ofir. Alle tre forretningsområder er under pres i øjeblikket.

Nedjusteringen betyder, at ledelsen nu vil genoverveje sin indstilling til generalforsamlingen om at betale udbytte til aktionærerne på 8 kr. pr. aktie.

"Ledelsen er meget opmærksom på de vanskelige markedsforhold på grund af den generelt vigende efterspørgsel og især på det vigende stillingsannoncemarked på såvel print som på internet, og dermed på at gennemføre nødvendige markedstilpasninger," hedder det i fondsbørsmeddelelsen.

Det svære annoncemarked
Aktiemarkedet straffede torsdag Søndagsavisen ved at sende aktien ned med 8,6 pct. til kurs 17. Selskabet har tabt 41 pct. af sin markedsværdi på et år. Et dramatisk fald, men sammenlignet med mange andre medieaktie faktisk i den lave ende.

”Det kommer ikke som den store overraskelse. Vi ved at valutaen er faldet og at jobmarkedet er presset. Så det er ok, at tage en nedjustering,” siger Dan Wejse, analytiker hos Nordea Markets. Han havde inden nedjusteringen aktien på ”hold”.

”Søndagsavisens udfordring er, at annoncemarkedet har det svært. Det rammer jobmarkedet og dermed både Ofir og den trykte avis. Da der her er relativt høje faste omkostninger, slår det igennem på bundlinjen,” siger DanWejse. Han tilføjer, at det tredje forretningsben, Forbruger-Kontakt, har været presset af en hård priskonkurrence med Post Danmark og at flere og flere siger ”nej tak” til de reklamer som distributionsselskabet uddeler for sine kunder.

”Søndagsavisen gør nu alt, hvad man kan for at hæve priserne, og det er man også nødt til. 2009 vil vise, hvor meget, man kommer igennem med,” siger Dan Wejse.